Delårsrapport januari-mars 2013

• Nettoomsättningen uppgick till 685 MSEK (861)
  • Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till -18 MSEK (-15)
  • Resultat före skatt uppgick till -138 MSEK (-132)
  • Resultat efter skatt uppgick till -137 MSEK (-132)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -1,2 SEK (-1,2)

Viktiga händelser under kvartalet:

• Viking Supply Ships implementerar, med start från den 1 juli 2013, en ny organisationsstruktur som innebär en centralisering av alla support- och operationella funktioner till huvudkontoret i Köpenhamn.
  • Sjöfartsverket beslutar att inte förlänga charterkontrakten för ankarhanteringsfartygen Tor Viking och Balder Viking. Därmed är dessa fartyg lediga för uppdrag efter mars 2014 och mars 2015.
  • Viking Supply Ships ingår ett längre befraktningsavtal för ett av rederiets AHTS isbrytningsfartyg med ett stort oljebolag.
  • Viking Supply Ships upptar en ny tranche (tranche 2) inom sitt befintliga obligationslån med 87 MSEK.
  • Det arbetas med långivande banker för att säkra en kort- och långsiktigt stabil finansiering. TransAtlantic har mottagit ”waivers” från aktuella banker för första kvartalet 2013 i samband med att koncernen inte uppfyllt vissa av låneavtalens krav på finansiella nyckeltal.

Resultat före skatt före omstruktureringskostnader för det första kvartalet uppgick till -138 MSEK vilket är otillfredsställande. Resultatet före skatt för koncernen uppdelas i -76 MSEK (-88) för Viking Supply Ships och -62 MSEK (-63) för Industrial Shipping.

Som framgår av årsredovisningen för 2012 som publicerades under kvartalet är koncernens likviditet ansträngd och exponerad för risker. Vi har, som tidigare kommunicerats, påbörjat olika initiativ för att stärka bolagets lönsamhet och likviditet och vi fortsätter även att aktivt arbeta med våra långivare för att säkerställa en stabil finansiering på både kort och lång sikt.

En enhällig bolagsstyrelse beslutade dessutom i april att söka aktieägarnas godkännande för en nyemission på 150 MSEK. Med hjälp av kapitaltillskottet från nyemissionen ska finansieringsstrukturen, likviditeten och ytterst det operativa resultatet för Industrial Shipping förbättras ännu snabbare jämfört med vad som tidigare planerats. Rederi AB TransAtlantic (RABT) kommer att söka godkännande för denna nyemission på en extra bolagsstämma vars tidpunkt meddelas senare.

Industrial Shipping
Situationen på marknaden har förvärrats under första kvartalet, både vad gäller volymer och priser. Volymerna minskar i samma takt som Industrial Shippings kunder känner av den låga efterfrågan från den europeiska marknaden. Denna effekt förvärras av den allt starkare svenska kronan. För närvarande ser vi inga tecken på återhämtning under året. Därför krävs mer djupgående åtgärder för att skapa en konkurrenskraftig organisation och vi ska vända på alla stenar för att hitta den effektivaste organisationen samtidigt som vi behåller vårt fokus på kunder och den kommersiella utvecklingen. Industrial Shipping har nyligen utnämnt Birna Ödefors som ny försäljningschef (CCO). Vi tror att hennes erfarenhet och bakgrund kommer att vara till stor gagn i utvecklingen av Industrial Shipping till att bli ett mer dynamiskt och konkurrenskraftigt bolag.

Viking Supply Ships
Viking Supply Ships (VSS) har börjat centralisera alla stödfunktioner samt den operativa affärsledningen på huvudkontoret i Köpenhamn. Detta innebär att kontoret i Kristiansand övergår till att bli ett affärskontor och VSS kontor i Göteborg stängs. Omorganisationen gäller från och med 1 juli 2013. Under kvartalet upptog Viking Supply Ships en ny tranche (tranche 2) om 87 MSEK inom det befintliga obligationslånet. Svenska Sjöfartsverkets beslut att inte förlänga charterkontrakten med AHTS isbrytare Tor Viking och Balder Viking offentliggjordes, samt beskedet kort därefter att en av dessa isbrytare ingått ett tidsbundet charteravtal med ett stort oljebolag.

Första kvartalet kännetecknades av positionering och försäljning gentemot längre charteravtal på spotmarknaden. Vi anser att Viking Supply Ships är väl positionerat på sin marknad med ökat antal möjligheter till längre charteravtal inom VSS specialområden. Viking Supply Ships kostnadsstruktur är konkurrenskraftig, men Industrial Shippings kostnadsstruktur behöver förbättras för att kunna möta alltjämt försämrade marknadsförhållanden.

Med anledning av samma underliggande marknadsförutsättningar som präglat de närmaste föregående kvartalen kommer även nästa kvartal att vara en utmaning för RABT-koncernen. Nyckeln för Industrial Shipping är att kunna balansera och bemöta de försämrade marknadsförhållandena med strukturella och driftsmässiga kostnadsbesparingar samt ökade marknadsandelar.

Göteborg 15 maj 2013

Henning E. Jensen
VD och Koncernchef

_

Med anledning av publicering av delårsrapporten kommer en telefonkonferens att hållas för media, investerare och analytiker idag, 15 maj 2013, kl. 13.00 med TransAtlantics VD och Koncernchef  Henning E. Jensen samt tf Finansdirektör Erik Hansen.

Telefonnummer:
Deltagare från Sverige: 08-5033 6538
Deltagare från övriga länder: +472316 2787
Deltagarkod: 2875599

Inför telefonkonferensen kommer en presentation att publiceras på koncernens hemsida, www.rabt.se

Den finansiella rapporten återfinns i sin helhet på www.rabt.se/Investor-Relations

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Bolaget har cirka 800 anställda och omsättningen för 2012 uppgick till MSEK 3 274. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i tre divisioner; Bulk, Container och RoRo. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 maj 2013 kl. 08.30.