Finansiell rapport januari – juni 2012 för Viking Supply Ships

I samband med publiceringen av TransAtlantics delårsrapport för perioden januari-juni 2012, publiceras även en separat finansiell rapport gällande Viking Supply Ships, ett av TransAtlantics affärsområden, tillika helägt dotterbolag.

TransAtlantic är indelat i två affärsområden: Industrial Shipping med huvudsaklig verksamhet i Nordeuropa och Östersjön via bulk-, container- och RoRo fartyg, samt Viking Supply Ships som är verksamt inom isbrytning och offshore i framförallt arktiska och subarktiska områden. Industrial Shipping har sitt huvudkontor i Göteborg och Viking Supply Ships har sitt huvudkontor i Köpenhamn, Danmark. De koncerngemensamma funktionerna finns samlade i Göteborg. En delning av TransAtlantic i två separata bolag, Industrial Shipping och Viking Supply Ships, är under förberedelse och förväntas vara klar tidigast 2013.

Viktiga händelser det första halvåret inom Viking Supply Ships:

• Den totala omsättningen för andra kvartalet 2012 uppgick till 253 MNOK, med ett EBITDA-resultat på 43 MNOK. Den totala omsättningen för första halvåret uppgick till 411 MNOK, med ett EBITDA-resultat på 53 MNOK.
  • Som förväntat var resultatet för andra kvartalet otillfredsställande och återspeglar en svag spotmarknad för AHTS-flottan och en brist på nya avtal. Dock har resultatet för andra kvartalet förbättrats avsevärt jämfört med första kvartalet 2012 till följd av säsongsmässiga variationer och förbättrad verksamhet.
  • Viking Supply Ships har tydligt fokus på att öka antalet fartyg som är på kontrakt och under den större delen av det andra halvåret 2012 kommer fyra (4) AHTS-fartyg att vara på kontrakt, att jämföra med ett (1) AHTS-fartyg i början av året. Detta kommer att förbättra intäktsstabiliteten.
  • Den genomsnittliga utnyttjandegraden för AHTS-flottan låg under andra kvartalet på 72 % och 70 % för PSV-flottan.
  • I mars emitterade Viking Supply Ships en icke säkerställd obligation med fem års löptid på den norska obligationsmarknaden om totalt 300 MNOK. Obligationen listades på Oslo ABM den 28 juni.

Telefonkonferens

Med anledning av publiceringen av TransAtlantics delårsrapport kommer en telefonkonferens att arrangeras kl. 10.00 idag, 8 augusti 2012, med Koncernchef och VD Henning E. Jensen, Finansdirektör Heléne Mellquist samt VD Viking Supply Ships Christian Berg.

Press, analytiker och investerare som önskar delta i telefonkonferensen, vänligen ring
08 - 5352 6408, deltagarkod: 647 6866.

Telefonkonferensen kommer till stora delar att genomföras på engelska, men frågor och svar kan även ges på svenska och norska.

Som underlag till telefonkonferensen kommer även en presentation att finnas tillgänglig på TransAtlantics hemsida, www.rabt.se/Investor Relations/Delårsrapport 2

Vänligen ring 5-10 minuter före telefonkonferensen start.

TransAtlantics delårsrapport samt Viking Supply Ships finansiella rapport, finns tillgängliga på TransAtlantics hemsida www.rabt.se

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Bolaget har cirka 900 anställda och omsättningen för 2011 uppgick till MSEK 2 989. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i fyra divisioner; Bulk, Container, RoRo Baltic och Short Sea Bulk. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 augusti 2012 kl.08.31.