Förändrat antal aktier och röster i Rederi AB TransAtlantic (publ)

Som tidigare offentliggjorts beslutade den extra bolagsstämman den 7 november 2011 i Rederi AB TransAtlantic (”TransAtlantic”) om bland annat emission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare för att finansiera förvärvet av SBS Marine samt för att stärka bolagets finansiella ställning inför den förestående uppdelningen av koncernen.

Genom emissionen ökade totalt antal aktier och röster i TransAtlantic med 55 451 350 aktier respektive 88 174 639 röster, varav 3 635 921 aktier av serie A med 10 röster vardera och 51 815 429 aktier av serie B med en röst vardera.

Efter genomförd emission uppgår det totala antalet aktier och röster i TransAtlantic per den 30 december 2011 till 110 902 700 aktier respektive 176 349 278 röster, varav 7 271 842 aktier av serie A med 10 röster vardera och 103 630 858 aktier av serie B med en röst vardera.

För ytterligare information besök www.rabt.se eller kontakta Rolf Skaarberg, verkställande direktör, tel +46 (0) 304 67 47 00.

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi. Verksamheten är indelad i två affärsområden; Offshore/Icebreaking och Industrial Shipping. Verksamheten inom Affärsområde Industrial Shipping är uppdelad i fyra divisioner; Bulk, Container, RoRo Baltic och Short Sea Bulk. Fartygsflottan består av 63 fartyg samt ett ankarhanteringsfartyg under beställning med leverans 2012 samt fartyg inchartrade på kortare perioder. Bolaget har ca 950 anställda. Omsättningen för 2010 uppgick till MSEK 3 600 proforma. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment SmallCap.

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 december 2011 kl. 08:30.