Försiktighetsåtgärder vid Viking Supply Ships årsstämma med anledning av det pågående utbrottet av coronaviruset

Viking Supply Ships AB (publ) (Viking Supply Ships eller bolaget) har beslutat att vidta försiktighetsåtgärder vid den kommande årsstämman som kommer att hållas den 1 april 2020, kl. 15.00 på Scandic Hotel Rubinen, Kungsportsavenyn 24 i Göteborg, som ett resultat av det pågående utbrottet av coronaviruset.

För att minska risken för spridning av viruset och för att säkerställa välbefinnandet hos aktieägare och Viking Supply Ships personal, har ett antal försiktighetsåtgärder vidtagits:

• Stämmolokalen kommer att öppna kl. 14.55.
  • Årsstämmans dagordning kommer att behandlas av stämmoordföranden utan några specifika presentationer, och det föreslås att den verkställande direktören inte kommer att hålla något anförande.
  • Deltagare från Viking Supply Ships, inklusive styrelseledamöter och ledning, kommer att hållas till ett minimum både för att reducera risk och som en konsekvens av resrestriktioner och stängda grensor.
  • För att möjliggöra för aktieägare att rösta utan att fysiskt närvara på årsstämman erbjuder registratorn Computershare en tjänst till aktieägare som anmält sig för att delta på årsstämman, och inte äger mer än 100 000 aktier, att utse Computershare att rösta å deras vägnar. Fullmakten kan begäras genom att kontakta Computershare på telefonnummer 08‑518 01 554 eller via e-post på info@computershare.se - bolaget uppmuntrar aktieägare att utöva sin rösträtt på detta sätt.
  • Aktieägare som uppvisar sjukdomssymptom eller som ingår i en riskgrupp uppmanas särskilt att inte delta på årsstämman, utan att istället utöva sin rösträtt genom fullmakt.
  • För att ytterligare minska tidsåtgången kommer aktieägare beredas möjlighet att ställa frågor till bolagets valberedning, styrelse, ledning och revisor genom e-mail till bolaget. Dessa frågor och svar kommer att göras tillgängliga på hemsidan. Bolagets valberedning, styrelse, ledning samt revisor kommer under årsstämman att vara tillgängliga för frågor via telefon.
  • Ingen förtäring eller dryck kommer att serveras före, under eller efter årsstämman.
  • Stämman kommer i sin helhet att hållas på svenska och inga översättningstjänster kommer att tillhandahållas.
  • Aktieägare, som ändå vill delta personligen vid stämman, kommer uppmanas att sprida ut sig i rummet och undvika närkontakt med andra deltagare.
  • Under alla omständigheter har bolagets huvudägare meddelat att de avser att rösta för att endast registrerade aktieägare deltar på stämman, vilket innebär att alla externa gäster, inklusive media och andra intressenter, inte skulle tillåtas att delta.

Genom att vidta dessa försiktighetsåtgärder hoppas bolaget att årsstämman kommer kunna genomföras.

Begränsningar för sammankomster i Sverige fortsätter emellertid att utvecklas och det går inte idag att säkerställa att årsstämman den 1 april 2020 kommer kunna hållas. Viking Supply Ships övervakar situationen noga och kommer att gå ut med information om ytterligare åtgärder måste vidtas.

Morten G. AggvinCFO, tfn +47 41 04 71 25, e-mail morten.aggvin@vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB är ett världsledande bolag inom offshore- och isbrytartjänster, med verksamhet huvudsakligen i de arktiska och subarktiska områdena. Bolaget utför även verksamheten och hanteringen av de fem isbrytare som ägs av den svenska staten (Sjöfartsverket). Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ Stockholm, segment Small Cap. www.vikingsupply.com.