Förtida upphörande av kontrakt för Loke Viking

Som tidigare offentliggjorts har Viking Supply Ships träffat ett avtal med ett större oljebolag för befraktning av fyra AHTS-fartyg. Kontraktet gäller för borrsäsongerna 2014 och 2015, med optioner för borrsäsongerna 2016 och 2017. Borrsäsongerna beräknas börja i maj varje år.

Viking Supply Ships har mottagit en förtida uppsägning för AHTS-fartyget Loke Viking. Uppsägningen gäller för borrsäsongen 2015 samt återstående optionsperioder under kontraktet. Viking Supply Ships är berättigat till en ersättning för den förtida uppsägningen.

Christian W. Berg, verkställande direktör Viking Supply Ships, ph. +45 41 77 83 80

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; TransAtlantic och Viking Supply Ships. Bolaget har cirka 780 anställda och omsättningen för 2013 uppgick till MSEK 2 925. Affärsområdet TransAtlantic är uppdelat i tre divisioner; Container, RoRo och Bulk. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som Rederi AB TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 oktober 2014 kl. 16:00.