Långtidskontrakt för fyra ankarhanteringsfartyg

Viking Supply Ships har ingått ett kontrakt med ett stort oljebolag för uthyrning av AHTS-fartygen ”Loke Viking”, ”Magne Viking”, ”Brage Viking” och ”Balder Viking”. Kontraktet gäller för borrsäsongerna 2014 och 2015, med optioner för borrsäsongerna 2016 och 2017. Borrsäsongen förväntas börja i april/maj varje år.

Värdet av kontraktets fasta period, inklusive mobiliseringsersättning, är omkring 120 MUSD.

Kontraktet ökar företagets orderbok ytterligare, vilken nu uppgår till 2 845 MNOK inklusive befraktarens optioner, en ökning med 1 675 MNOK sedan 1 januari 2013. Med det senaste kontraktet har AHTS-flottan en kontraktstäckning inkluderande befraktarens optioner på 62 % för 2014 och 57 % för 2015.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
VD Viking Supply Ships, Christian W. Berg, tele + 45 41 77 83 80

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Bolaget har cirka 850 anställda och omsättningen för 2012 uppgick till MSEK 3 274. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i tre divisioner; Container, RoRo and Bulk. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 oktober 2013 kl. 08.30.