Omstrukturering av Viking Supply Ships

För att fortsätta vara konkurrenskraftiga och möta den svaga offshore-marknaden, har ledningen för Viking Supply Ships A/S (VSS) föreslagit en ny organisationsstruktur för det Danmarksbaserade offshorebolaget.

VSS har sitt huvudkontor i Köpenhamn och ytterligare kontor i Kristiansand (Norge), Göteborg (Sverige) och Moskva (Ryssland). Förslaget innebär en centralisering av alla support- och operationella funktioner till huvudkontoret i Köpenhamn, med start från den 1 juli 2013. Syftet är att forma en effektiv och anpassad organisation, skräddarsydd för operationer i Nordsjön och arktiska regioner.

Kristiansandkontoret kommer att fortsätta som ett renodlat affärskontor och kontoret i Göteborg kommer att stängas vilket sammantaget innebär att cirka 20 personer kommer att bli övertaliga på de båda kontoren. Nya lediga tjänster kommer att utlysas på huvudkontoret i Köpenhamn och personal från Göteborg och Kristiansand kommer att uppmuntras till att söka dessa. Totalt innebär det en reducering av cirka 10-12 tjänster inom VSS. De närmaste veckorna kommer VSS att inleda förhandlingar med arbetstagarrepresentanter och fackföreningar för att fullborda den nya organisationens struktur.

De föreslagna förändringarna kommer inte enbart att reducera overhead-kostnader utan även förbättra produktiviteten för en högre lönsamhet med samma servicenivå, vilket säkerställs av organisationens genomgående starka fokus på kvalitet och säkerhet.

Sjöanställda kommer inte att påverkas av förändringarna.

För ytterligare information, vänligen kontakta Christian W. Berg, VD Viking Supply Ships, tel: +45 41 77 83 80.

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Viking Supply Ships och Industrial Shipping. Viking Supply Ships är verksamt inom offshore och isbrytning på global basis. Industrial Shipping erbjuder logistiklösningar med fartygstransporter och är främst verksamt på Östersjön samt i norra Europa. Bolaget har cirka 850 anställda och omsättningen för 2011 uppgick till MSEK 2 989. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 januari 2013 kl. 13.30.