• Viking Supply Ships AB/

Rederi AB TransAtlantic (publ) offentliggör prospekt med anledning av upptagande till handel av nyemitterade aktier utgivna genom apportemission

Styrelsen för TransAtlantic har upprättat prospekt avseende apportemission av aktier som har godkänts och registrerats av Finansinspektionen. Apportemissionen är riktad till Viking Supply Ships AS (genom helägda dotterbolagen Odin Viking AS och Odin Viking 2 AS) med anledning av TransAtlantics förvärv av utestående aktier/andelar i de bolag som ingår i Trans Viking - det joint venture bolag inom affärsområde Offshore/Icebreaking som ägts till lika delar av TransAtlantic och norska Kistefos AS, genom dotterbolaget Viking Supply Ships AS.

Prospektet bifogas pressmeddelandet och återfinns också på Finansinspektionens hemsida www.fi.se. De nyemitterade aktierna förväntas registreras och upptas till handel omkring den 30 september 2010.

För ytterligare information kontakta VD Stefan Eliasson tel 0304 - 67 47 00.

TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi. Verksamheten är indelad i två affärsområden; Offshore/Icebreaking och Industrial Shipping. Fartygsflottan består av 38 fartyg samt tre ankarhanteringsfartyg under beställning med leverans under 2011 samt fartyg inchartrade på kortare perioder. Bolaget har ca 1 100 anställda.  Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap.

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 september 2010.

Viktig information

Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.
Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Kanada, Hong Kong eller Japan, eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 ("Securities Act") eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte en inbjudan eller ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i TransAtlantic. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i TransAtlantic kommer endast att ske genom det prospekt som offentliggörs genom föreliggande pressmeddelande.
Varken teckningsrätterna, de betalade tecknade aktierna eller de nya aktierna kommer att registreras enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada och får inte överlåtas eller erbjudas till försäljning i USA eller Kanada eller till person med hemvist där eller för sådan persons räkning annat än i sådana undantagsfall som inte kräver registrering enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada.