Stämmorelease Rederi AB TransAtlantic

Vid årsstämman i Rederi AB TransAtlantic den 3 maj 2011 beslutades, i enlighet med styrelsens och verkställande direktörens förslag, att ingen utdelning skulle utgå till aktieägarna utan att samtliga till årsstämmans förfogande stående vinstmedel skulle överföras till nästa år.

Koncernens och moderbolagets resultat- och balansräkning fastställdes. Styrelseledamöterna samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2010.

Till styrelseledamöter i TransAtlantic omvaldes Christen Sveaas, Åge Korsvold, Håkan Larsson, Christer Olsson, Folke Patriksson och Magnus Sonnorp.
Christen Sveaas omvaldes till styrelseordförande och Folke Patriksson omvaldes till vice ordförande.
Christer Lindgren representerar liksom tidigare SEKO Sjöfolk i styrelsen.

Arvoden till styrelsens ledamöter fastställdes till samma nivå som under 2010, att fördelas mellan ledamöterna enligt följande; Styrelsens ordförande erhåller SEK 400 000  och övriga ledamöter SEK 200 000 envar.

Nya riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare antogs i enlighet med styrelsens förslag.

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi. Verksamheten är indelad i två affärsområden; Offshore/Icebreaking och Industrial Shipping. Fartygsflottan består av 35 fartyg, två ankarhanteringsfartyg under beställning med leverans 2011-2012 samt fartyg inchartrade på kortare perioder. Bolaget har ca 750 anställda och en omsättning på 2 394 MSEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap.