TRANSATLANTIC: DELÅRSRAPPORT JANUARI - JUNI 2008

Fortsatt starkt resultat trots höga oljepriser och svag US-dollar

• Resultatet efter skatt i andra kvartalet innebar en förbättring med 39% till 46 MSEK (33).
  •
  • För perioden januari till juni steg resultatet efter skatt med 25% till 120 MSEK (96).
  •
  • På rullande tolvmånadersbasis uppgick koncernens operativa resultat till 294 MSEK.
  •
  • Offshorespotmarknaden i Nordsjön, där samtliga fartyg var sysselsatta, var svagare än förväntat under det andra kvartalet vilket innebar ett försämrat resultat.
  •
  • Industriell sjöfart stärkte sitt resultat till följd av genomförda prishöjningar och omstruktureringar.
  •
  • Nettoresultatet per aktie uppgick till 4,30 SEK (3,40).
  •
  • Stärkt finansiell ställning där soliditeten ökade till 41 % (39% 2007-12-31) och skuldsättningsgraden sjönk till 57 % (68% per 2007-12-31).
  •
  • Mathias Wideroth har anställts som vVD med särskilt ansvar för Industriell Sjöfart.
  •

• Utfall för januari- juni 2008:
  • Nettoomsättning MSEK 1 170 (1260)
    Operativt resultat före skatt MSEK 122 (109)*
    Resultat före skatt MSEK 127 (107)
    Resultat efter aktuell skatt MSEK 127 (107)
    Resultat efter full skatt MSEK 120 (96)
    Eget kapital den 30 juni 2008 uppgick till 44,20 kr/aktie (43,60 kr/aktie per 2007-12-31)
    Soliditeten var per balansdagen 41 % (39 % per 2007-12-31)
    Avkastning eget kapital 20 % (17 %)
    Avkastning sysselsatt kapital 13 % (12 %)

*Operativt resultat: Resultat före skatt och omstruktureringsposter

Transatlantics verksamhet, mål och strategi
    Transatlantic består dels av affärsområde Offshore/Isbrytning dels av affärsområde, Industriell Sjöfart med två divisioner - Atlanttrafik och Europatrafik. Offshore/Isbrytning bygger på kombinationsfartyg med långtidskontrakt och garanterade intäkter för isbrytning samt i övrigt sysselsättning med främst riggförflyttningar inom offshoremarknaden. Atlant- och Europatrafiken är inriktad på kontraktstrafik för framför allt skogs- och stålindustrin.

Transatlantics affärsidé är att i ett nära och aktivt kundsamarbete marknadsföra, utveckla och leverera marknadens mest effektiva transportlösningar.

Transatlantics mål är att vara marknadsledande inom sina segment, med en lönsamhet som ger ägarna en god avkastning. Målet är en avkastning på eget kapital på minst 12% och en soliditet som inte understiger 30%.

Koncernens strategi för de närmaste åren betonar tillväxt och uthållig lönsamhet. Tillväxten kan ske både organiskt och genom förvärv. Koncernen har också en stor öppenhet för att utveckla olika partnerskap i syfte att bredda verksamheten eller för att genomföra olika investeringar och projekt.

Tillväxtambitionen kommer att kräva investeringar i nytt tonnage liksom i ersättningstonnage. Dessa skall genomföras utan att äventyra koncernens finansiella mål. Det betyder också att koncernens tonnagebehov delvis kommer att lösas genom charteravtal och genom att externa investorer helt eller delvis engagerar sig i den flotta koncernen opererar.

Strategin för och utvecklingen av koncernen ställer stora krav på kvalitet, säkerhet och miljö, liksom lyhördhet för kundkrav och förändringsbenägenhet.

Allmän utveckling under det andra kvartalet
    Under årets andra kvartal rådde en fortsatt generell god sjöfartskonjunktur trots oron på finansmarknaden och mycket höga oljepriser. Lasttillgången i Transatlantics segment har generellt varit stark. Inom affärsområde Offshore/Isbrytning noterades dock en något lägre efterfrågan på divisionens fartyg pga rationaliseringar hos kunderna och säsongsmässiga fluktuationer. Affärsområde Industriell Sjöfart har utvecklats i positiv riktning trots att effekterna av en fortsatt svag USD påverkar exportvolymerna från Europa till Nordamerika.

I affärsområde Offshore/Isbrytning rådde en lägre efterfrågan av affärsområdets fartyg under kvartalet i jämförelse med motsvarande period föregående år. Samtliga fartyg var sysselsatta på spotmarknaden där den lägre utnyttjandegraden resulterat i lägre intäkter. Affärsområdets operativa resultat blev 8 MSEK (28).

Affärsområde Industriell Sjöfart förbättrade det operativa resultat som sammantaget för kvartalsperioden uppgick till 45 MSEK (22). Resultatförbättringen är en effekt av genomförda prisökningar och genomförda omstruktureringsåtgärder. Under perioden har inga större driftstörningar förekommit. Resultatet är dock fortfarande otillfredsställande och en utvärdering av verksamheten pågår för att affärsområdet i sin helhet skall nå koncernens övergripande lönsamhetsmål.
    Atlantdivisionens operativa resultat uppgick till 13 MSEK (6) medan Europadivisionen visar ett operativt resultat om 32 MSEK (16).

Koncernresultat första halvåret 2008
    Koncernens nettoomsättning uppgick till 1 170 MSEK (1 260). Omsättningsförändringen beror på avyttring av vissa externa shipmanagementuppdrag. Även intäkterna i Atlanttrafiken har påverkats negativt av lägre USD-kurs.

Koncernens operativa resultat uppgick till 122 MSEK (109). Resultat före skatt blev 127 MSEK (107). I resultatet ingår positiva omstruktureringsposter om 5 MSEK som i huvudsak kommer ifrån försäljningen av M/S Holmön.

Resultat efter full skatt blev 120 MSEK (96).

(för fullständig rapport se bifogad fil)