TRANSATLANTIC: DELÅRSRAPPORT JANUARI -SEPTEMBER 2008

Starkt resultat för både Offshore/Isbrytning och Industriell sjöfart

• För perioden januari till september steg resultatet efter skatt med 29 % till 203 MSEK (157).
  •
  • Resultatet efter skatt i det tredje kvartalet innebar en förbättring med 41 % till 83 MSEK (59).
  •
  • Nettoomsättningen ökade till 1 532 MSEK (1 430).
  •
  • Nettoresultatet per aktie uppgick till 7,30 SEK (5,50).
  •
  • På rullande tolvmånadersbasis uppgick koncernens operativa resultat till 321 MSEK, motsvarande 11,50 SEK per aktie.
  •
  • Offshorespotmarknaden i Nordsjön var mycket stark med höga rater och med hög utnyttjandegrad. Under oktober har samtliga fyra offshorefartyg haft en rekordintjäning i spannet GBP 160.00 - 175 000/dag.
  •
  • Resultatet för Industriell Sjöfart fortsätter att successivt förbättras genom ökad integrering och mera marknadsbearbetning. Diskussioner om försäljning av delar av Atlantdivisionen fortsätter.
  •
  • Anders Källström tillträder som VD den 1 november 2008.
  •
  • Utfall för januari- september 2008:
    Nettoomsättning MSEK 1 532 (1 430)
    Operativt resultat före skatt MSEK 215 (174)*
    Resultat före skatt MSEK 220 (172)
    Resultat efter aktuell skatt MSEK 220 (172)
    Resultat efter full skatt MSEK 203 (157)
    Eget kapital den 30 september 2008 uppgick till 46,90 kr/aktie (43,60 kr/aktie per 2007-12-31)
    Soliditeten var per balansdagen 41 % (39 % per 2007-12-31)
    Avkastning eget kapital 21 % (18 %)
    Avkastning sysselsatt kapital 14 % (12 %)
    * Operativt resultat: Resultat före skatt och omstruktureringsposter
    Ovanstående siffror avser koncernens kvarvarande verksamhet efter ev. avyttring av delar av Atlantdivisionen

Transatlantics verksamhet, mål och strategi
    Transatlantic består dels av affärsområde Offshore/Isbrytning dels av affärsområde Industriell Sjöfart. Offshore/Isbrytning bygger på kombinationsfartyg med långtidskontrakt och garanterade intäkter för isbrytning samt i övrigt sysselsättning med främst riggförflyttningar inom offshoremarknaden. Industriell Sjöfart är inriktad på kontraktstrafik för framför allt nordisk basindustri.

Transatlantics affärsidé är att i ett nära och aktivt kundsamarbete marknadsföra, utveckla och leverera marknadens mest effektiva transportlösningar.

Transatlantics mål är att vara marknadsledande inom sina segment, med en lönsamhet som ger ägarna en god avkastning. Målet är en avkastning på eget kapital på minst 12 % och en soliditet som inte understiger 30 %.

Koncernens strategi för de närmaste åren betonar tillväxt och uthållig lönsamhet. Tillväxten kan ske både organiskt och genom förvärv. Koncernen har också en stor öppenhet för att utveckla olika partnerskap eller för att genomföra olika investeringar och projekt.

Tillväxtambitionen kommer att kräva investeringar i nytt tonnage liksom i ersättningstonnage. Dessa skall genomföras utan att äventyra koncernens finansiella mål. Det betyder också att koncernens tonnagebehov delvis kommer att lösas genom charteravtal och genom att externa investorer helt eller delvis engagerar sig i den flotta koncernen opererar.

Strategin för och utvecklingen av koncernen ställer stora krav på kvalitet, säkerhet och miljö, liksom lyhördhet för kundkrav och förändringsbenägenhet.

Allmän utveckling under det tredje kvartalet
    Under årets tredje kvartal rådde en fortsatt generell god sjöfartskonjunktur trots den ökande oron på finansmarknaden och höga oljepriser. Lasttillgången i Transatlantics segment har generellt varit stark. Inom affärsområde Offshore/Isbrytning noterades en högre efterfrågan på divisionens fartyg i jämförelse med föregående kvartal. Dels har aktiviteten på spotmarknaden ökat och dels är antal fartyg i marknaden något färre. Affärsområde Industriell Sjöfart har utvecklats i positiv riktning trots att effekterna av en fortsatt svag US Dollar påverkar exportvolymerna från Europa till Nordamerika.

Affärsområde Offshore/Isbrytning har haft en starkare utveckling under kvartalsperioden än förväntat och i jämförelse med föregående år. En efterhand högre efterfrågan på s.k. AHTS-tonnage har noterats tillföljd av att aktiviteten bland oljebolagen har varit på en hög nivå, och att ett färre antal fartyg på den s.k. spotmarknaden varit tillgängliga. Marknadsraterna har efterhand ökat, och nådde rekordnivåer i slutet av perioden.
    Affärsområdets resultat blev 66 MSEK (52).

Affärsområde Industriell Sjöfart förbättrade resultatet för kvarvarande verksamheter som sammantaget för kvartalsperioden uppgick till 35 MSEK (19). Resultatförbättringen är en effekt av genomförda rationaliseringar och omstruktureringsåtgärder. Under perioden har inga större driftstörningar förekommit. Fortsatt utvärdering av verksamheten pågår i syfte att affärsområdet, i sin helhet, skall uppnå koncernens övergripande lönsamhetsmål. Atlantdivisionens resultat för kvarvarande verksamheter under kvartalet uppgick till 15 MSEK (8) medan Europadivisionen visar ett resultat om 20 MSEK (11).

Koncernresultat för perioden januari - september 2008
    Koncernens nettoomsättning uppgick till 1 532 MSEK (1 430). Ökningen i omsättning beror dels på nya shipmanagementuppdrag vilka består i att bemanna och driva de svenska statsisbrytarna samt ytterligare ett externt fartyg, dels har intäkterna i affärsområde Industriell Sjöfart ökat jämfört med föregående år.

Koncernens operativa resultat före skatt uppgick till 215 MSEK (174). Resultat före skatt blev 220 MSEK (172). I resultatet ingår positiva omstruktureringsposter om 5 MSEK som i huvudsak kommer ifrån försäljningen av M/S Holmön.

Resultat efter full skatt blev 203 MSEK (157).

(För fullständig rapport se bifogad fil)