TRANSATLANTIC: RAPPORT FRÅN ÅRSSTÄMMA 2007 I REDERI AB TRANSATLANTIC

Vid årsstämman i Transatlantic omvaldes såsom föreslagits de ordinarie styrelseledamöterna Håkan Larsson (VD), Helena Levander, Ulf G Lindén, Christer Olsson, Folke Patriksson (ordf) och Björn Rosengren. Lena Patriksson-Keller nyvaldes till ordinarie ledamot.

Christer Lindgren representerar liksom tidigare SEKO Sjöfolk i styrelsen.

Bolagsstämman fastställde - såsom föreslagits - en utdelning till aktieägarna om 2 kronor per aktie med avstämningsdag den 30 april.

Bolagsstämman godkände även övriga av styrelsen framlagda förslag inklusive
dels föreslagna ändringar i bolagsordningen, indragningen av tidigare återköpta aktier samt förslaget till nytt bemyndigande för styrelsen angående förvärv och överlåtelse av egna aktier.

VDs stämmotal

I sitt stämmotal sammanfattande VD Håkan Larsson verksamhetsåret 2006 som ett resultatmässigt mycket framgångsrikt år för Transatlantickoncernen med stora marknads- och utvecklingssatsningar inom främst Europadivisionen. Håkan Larsson konstaterade att sjöfartsmarknaden fortsatt att utvecklas väl under 2006 och att detta bidragit till en god förbättring av koncernens operativa resultat jämfört med året innan.
För Affärsområde Offshore/Isbrytning blev utvecklingen bra med en stark resultatförbättring.
Inom Affärsområde Industriell Sjöfart utvecklades Atlantdivisionen positivt även om resultatnivån trots en förbättring jämfört 2006 blev otillfredsställande. I Europadivisionen blev resultatet i nivå med 2005 trots stora kostnadskrävande satsningar på nya trafiker och utökad tonnagekapacitet inom flera trafikområden.

Stämmotalet innehöll också kommentarer till den rapport som avlämnats till marknaden för det första kvartalet 2007. Resultatet blev väsentligt bättre än motsvarande period föregående år och uppgick till 68 MSEK (18).

Koncernen uppvisade en god tillväxt och nettoomsättningen steg med dryga 22 procent. Särskilt god tillväxt noterades för Europaverksamheten där nettofaktureringen ökade med ca 50 procent.
Resultatet för Affärsområde Offshore/Isbrytning utvecklades mycket starkt och överträffade fjolåret rejält. Även i Affärsområde Industriell Sjöfart ökade det operativa resultatet med en stark resultatökning för Europadivisionen, medan Atlantdivisionens resultat var oförändrat jämfört med föregående år.

På rullande tolvmånadersbasis uppgick koncernens operativa resultat till 266 MSEK, vilket motsvarar 8,70 kronor per aktie efter aktuell skatt.
Håkan Larsson konstaterade att detta resultat var det högsta som koncernen uppvisat någonsin. I sin prognos för helåret 2007 justerade Håkan Larsson upp koncernens prognos till att helårsresultatet väntas förbättras jämfört med utfallet 2006.

I sitt sista stämmotal som VD i Transatlantic bedömde Håkan Larsson framtidsutsikterna som mycket goda för koncernen de närmaste åren. Satsningar inom Affärsområde Industriell Sjjöfart väntas innebära såväl fortsatt tillväxt som rejäla resultattillskott, trots att Atlanttrafiken innehåller stora utmaningar innan tonnageförnyelse slutligen blir genomförd. I Affärsområde Offshore/Isbrytning väntas marknaden de närmaste åren förbli stark med fortsatta goda resultat.

Håkan Larsson konstaterade avslutningsvis att koncernen är väl positionerad för framtiden där fortsatt tillväxt och utveckling kommer att prioriteras.

För ytterligare information kontakta VD Håkan Larsson eller
vice VD Hans Carlweitz, tel 0304 - 67 47 00