TRANSATLANTIC: RAPPORT FRÅN ÅRSSTÄMMA 2008 I REDERI AB TRANSATLANTIC

Vid årsstämman i Transatlantic omvaldes såsom föreslagits de ordinarie styrelseledamöterna Håkan Larsson, Helena Levander, Ulf G Lindén, Christer Olsson, Folke Patriksson (ordf), Björn Rosengren och Lena Patriksson Keller.
Christer Lindgren representerar liksom tidigare SEKO Sjöfolk i styrelsen.

Bolagsstämman fastställde - såsom föreslagits - en utdelning till aktieägarna om 2.50 kronor per aktie med avstämningsdag den 5:e maj 2008.

VDs stämmotal

I sitt stämmotal sammanfattande VD Carl-Johan Hagman verksamhetsåret 2007 som ett resultatmässigt rekordår för Transatlantickoncernen. Carl-Johan Hagman konstaterade att sjöfartsmarknaden fortsatt att utvecklas väl under 2007 och att detta bidrog till en ytterligare förbättring av koncernens operativa resultat, dess soliditet och likviditet.

Offshore/Isbrytning redovisade starka resultat och stor efterfrågan. Inom Affärsområde Industriell Sjöfart förbättrades resultatet i Atlantdivisionen även om det fortsatt var otillfredsställande. Europadivisionen utvecklades resultatmässigt positivt med goda resultat för RoRo- och bulkverksamheten.

Koncernens strategi presenterades varvid Offshore/Isbrytning får en ökad fokus och betydelse. Det informerades att Transatlantic övertar den tekniska driften och bemanningen av svenska statens fem isbrytare och tre sjömätare per 2008-06-01. Detta anses vara ett viktigt uppdrag då en vidare uppbyggnad och expansion av kompetensen att verka i arktiska områden kommer att spela en allt viktigare roll för koncernen i framtiden.

Vidare kommenterades de åtgärder som är planerade för att förbättra lönsamheten i Atlantdivisionen som i huvudsak går ut på skapa större trafiksystem för att kunna bredda kundunderlaget och därmed bli mindre känslig för volymmässiga och tekniska störningar. Delar av Europadivisionen kommer också att expandera för att skapa volym- och synergivinster.

Stämmotalet innehöll också kommentarer till den rapport som avlämnats till marknaden för det första kvartalet 2008. Resultatet blev bättre än motsvarande period föregående år och uppgick till 74 MSEK (63). På rullande tolvmånadersbasis uppgick koncernens operativa resultat till 287 MSEK vilket är det högsta som koncernen uppvisat.

Carl-Johan Hagman konstaterade avslutningsvis att åtgärder för att förbättra resultatet inom Affärsområde Industriell Sjöfart står i fokus under året. Offshoremarknaden förväntas fortsatt vara stark och expansionsmöjligheter föreligger. Koncernen är väl positionerad för att kunna genomföra både strukturåtgärder för att förbättra lönsamheten och samtidigt skapa förutsättningar för tillväxt.

För ytterligare information kontakta VD Carl-Johan Hagman eller
CFO Stefan Elliasson, tel 0304 - 67 47 00