TRANSATLANTIC: RAPPORT FRÅN ÅRSSTÄMMA 2009 I REDERI AB TRANSATLANTIC

Vid årsstämman i Transatlantic omvaldes såsom föreslagits de ordinarie styrelseledamöterna Håkan Larsson, Helena Levander, Christer Olsson, Folke Patriksson (ordf), Björn Rosengren och Lena Patriksson Keller. Jenny Lindén Urnes invaldes som ny ordinarie styrelseledamot.
Christer Lindgren representerar liksom tidigare SEKO Sjöfolk i styrelsen.

Bolagsstämman fastställde - såsom föreslagits - en utdelning till aktieägarna om 2.50 kronor per aktie med avstämningsdag den 28 april 2009.

VDs stämmotal

2008 var ett av Transatlantics bästa år någonsin. Avkastningen på sysselsatt kapital uppgick till 12% och avkastning på eget kapital uppgick till 20%. Soliditeten vid årsskiftet uppgick till 42%. Utgående disponibla likvida medel ökade under 2008 med 181 MSEK till 967 MSEK. Samtliga nyckeltal överträffade de av styrelsen uppställda långsikta finansiella målen.

Det var i första hand affärsområdet Offshore/Isbrytning som bidrog till Transatlantics goda resultat. Spotmarknaden ute på Nordsjön, där affärsområdet bedriver en stor del av sin verksamhet, erbjöd såväl en efterfrågevolym som rater på utomordentligt god nivå. Även affärsområdet Industriell Sjöfart visade en relativt god lönsamhet.

- "Sjöfarten är en framtidsbransch", sa Transatlantics VD Anders Källström.

90% av världshandeln och 40% av handeln inom Europa bedrivs via sjöfart och allt talar för att efterfrågan på sjötransporter kommer att bli fortsatt hög så snart den globala ekonomiska krisen ebbat ut. Utvecklingen inom offshore kommer att bli mycket intressant i takt med att oljeutvinningen successivt börjar flytta sin tyngdpunkt från Nordsjön till arktiska vatten.

Dock kommer 2009 och 2010 att bli ekonomiskt besvärliga år. Väsentliga delar av gods- och varuägarna har förlorat mer än hälften av sina volymer. Transatlantics, liksom andra rederiers fartyg, är oundvikligen därför allt sämre befraktade. Tre av Transatlantics fartyg ligger upplagda. Första kvartalet slutade därför med ett resultat efter skatt på -53 MSEK (88). I beloppet ingår en reservering av en retroaktiv fastighetsskatt på 12 MSEK.

- "För att inte förlora allt för mycket finansiell kraft, inför den uppgång som vi nu väntar, genomför vi ett omfattande besparings- och omstruktureringsprogram. Dessutom bygger vi ut vår marknadsorganisation och ligger i startgroparna för ytterligare beställningar av nybyggen", säger VD Anders Källström i en kommentar.

För ytterligare information kontakta VD Anders Källström, tel 0304 - 67 47 00