TransAtlantic delårsrapport januari-juni 2013

Andra kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 787 MSEK (864)
  • Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 109 MSEK (35)
  • Resultat före skatt uppgick till -42 MSEK (-124)
  • Resultat efter skatt uppgick till -62 MSEK (-124)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -0,6 SEK (-1,1)

Januari-juni 2012

• Nettoomsättningen uppgick till 1 511 MSEK (1 725)
  • Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 91 MSEK (20)
  • Resultat före skatt uppgick till -180 MSEK (-256)
  • Resultat efter skatt uppgick till -199 MSEK (-256)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -1,8 SEK (-2,3)

Viktiga händelser:

• Industrial Shipping avslutade en taxlease-struktur i Storbritannien vilket har resulterat i frigjord likviditet samt överföring av en finansiell tillgång, som tidigare formellt tillhört taxlease-strukturen, till TransAtlantic. Denna finansiella tillgång planeras såld under tredje kvartalet 2013.
  • För att säkra en tillräckligt stabil finansiering beslutade bolagsstyrelsen enhälligt att söka aktieägarnas godkännande för en nyemission på 150 MSEK med genomförande det fjärde kvartalet 2013. Det planerade kapitaltillskottet om 150 MSEK garanteras av TransAtlantics största aktieägare, det norska investmentbolaget Kistefos AS. Godkännande av nyemission kommer att sökas vid en extra bolagsstämma vars tidpunkt meddelas senare.
  • I juni emitterade Viking Supply Ships ett skuldcertifikat på nominellt 100 MNOK med löptid till september 2014.
  • I juni emitterade TransAtlantic skuldcertifikat på 140 MSEK med löptid på sex månader som bryggfinansiering inför den planerade nyemissionen på 150 MSEK.
  • För att optimera Industrial Shippings fartygsstruktur påbörjades försäljningen av fartyget TransEagle under andra kvartalet och slutfördes i juli 2013.
  • Som ett led i omstruktureringsarbetet inom Industrial Shipping, har det bokförts omstruktureringskostnader på netto -18 MSEK. Detta inkluderar avskrivningar av fartygsvärden och andra tillgångar på sammanlagt -57 MSEK, inklusive en bokförd förlust på -30 MSEK knutet till försäljningen av TransEagle under det tredje kvartalet, upplösning av reserver med 5 MSEK samt avsättningar på -67 MSEK knutet till restvärdesgarantier. Därutöver tillkommer intäkter på 101 MSEK i samband med avslutning av taxlease-struktur. Likviditetseffekten för detta blir 51 MSEK för andra kvartalet och 50 MSEK för tredje kvartalet.
  • Det pågår diskussioner med långivande banker för att säkra en kort- och långsiktigt stabil finansiering. TransAtlantic har mottagit ”waivers” från aktuella banker för andra kvartalet 2013 i samband med att koncernen inte uppfyllt vissa av låneavtalens krav på finansiella nyckeltal.

Resultat före skatt för andra kvartalet 2013 uppgick till -42 MSEK (-124). För första halvåret var motsvarande resultat -180 MSEK (-256). Operativt resultat före omstruktureringskostnader för andra kvartalet är -24 MSEK (-103) och -162 MSEK (-254) för första halvåret. För andra kvartalet är det operativa resultatet -41 MSEK (-54) för Industrial Shipping och 17 MSEK (-49) för Viking Supply Ships. För första halvåret är det operativa resultatet för Industrial Shipping -103 MSEK (-117) och -59 MSEK (-137) för Viking Supply Ships.

Koncernens likviditet har under en period varit ansträngd och exponerad för risker. För att säkra en tillräckligt stabil finansiering beslutade bolagsstyrelsen att söka aktieägarnas godkännande för en nyemission på 150 MSEK med genomförande det fjärde kvartalet 2013. Godkännande av nyemission kommer att sökas vid en extra bolagsstämma vars tidpunkt meddelas senare.

I tillägg har Viking Supply Ship emitterat ett skuldcertifikat på nominellt 100 MNOK med löptid till september 2014 och Rederi AB TransAtlantic har emitterat skuldcertifikat på 140 MSEK med löptid på sex månader för att utgöra en bryggfinansiering inför den planerade nyemissionen på 150 MSEK.

Industrial Shipping
I likhet med tidigare kvartal verkar Industrial Shipping på en svår marknad med pressade lönsamhetsmarginaler och för närvarande ser vi inga tecken på någon större återhämtning under resterande del av året. Detta är en av anledningarna till att vi genomför omfattande åtgärder för att skapa en konkurrenskraftig organisation, kombinerat med ett fortsatt starkt fokus på kunder och kommersiell verksamhet. Som ett led i denna strategi utlyses ett antal nya tjänster främst inom försäljningsavdelningen.
Den förändrade organisationsstrukturen har parallellt medfört personalreduceringar. Industrial Shipping slutförde under andra kvartalet lokala MBL-förhandlingar för att minska personalstyrkan med 30 anställda, flertalet med administrativa funktioner. Med detta stängs kontoren i Västerås och Stockholm. Vidare planeras en del av administrationen i Hull, England, att flyttas till huvudkontoret i Göteborg.
Vi har även ingått ett avtal om försäljning av hamnterminalen i Västervik. Försäljningen är villkorad av aktieägarnas godkännande vid en extra bolagsstämma. Försäljningen av TransEagle påbörjades under andra kvartalet och fartyget såldes i juli.

Industrial Shipping har avslutat en taxlease-struktur i Storbritannien vilket resulterat i frigjord likviditet och en överföring till TransAtlantic av en finansiell tillgång, som tidigare formellt tillhört taxlease-strukturen. Denna finansiella tillgång planeras bli såld under tredje kvartalet 2013. Åtgärden gav en positiv resultateffekt för andra kvartalet samt en positiv likviditetseffekt på 51 MSEK. Under tredje kvartalet kommer ytterligare en positiv likviditetseffekt på uppskattningsvis 50 MSEK.

Dessa finansieringslösningar medför en väsentlig förstärkning av affärsområdets likviditetsposition och ger oss handlingsfrihet att genomföra vårt omstrukturerings- och strategiprogram.

Viking Supply Ships
Resultatet för affärsområdet förbättrades andra kvartalet jämfört med föregående kvartal och med motsvarande kvartal 2012. Spotmarknaden i Nordsjön förbättrades och charterhyrorna för både AHTS och PSV-fartyg ökade mot slutet av andra kvartalet. En rad långtidsbundna charterkontrakt för PSV-flottan signerades.

Viking Supply Ships har nu centraliserat sina stödfunktioner samt den operativa affärsledningen till huvudkontoret i Köpenhamn. Detta innebär att kontoret i Kristiansand övergått till att bli ett affärskontor och kontoret i Göteborg har stängts.

Viking Supply Ships kostnadsstruktur är konkurrenskraftig, men Industrial Shippings kostnadsstruktur behöver förbättras för att kunna möta alltjämt försämrade marknadsförhållanden. Med anledning av samma underliggande marknadsförutsättningar som präglat de närmaste föregående kvartalen kommer även nästa kvartal att vara en utmaning för TransAtlantic. Vi forsätter att balansera och bemöta marknadsförhållandena med strukturella och driftsmässiga kostnadsbesparingar samt satsningar på ökad kommersiell verksamhet för ökat antal marknadsandelar. Vi har fortfarande en lång väg att gå men med nämnda aktiviteter och proaktiva insatser har vi gjort stora framsteg som visar vår kapacitet och ambition att exekvera enligt vår tillväxtstrategi.

Göteborg 7 augusti 2013

Henning E. Jensen
VD och Koncernchef

_

Med anledning av publicering av delårsrapporten kommer en telefonkonferens att hållas för media, investerare och analytiker idag, 7 augusti 2013, kl. 10.00 med TransAtlantics VD och Koncernchef Henning E. Jensen samt tf Finansdirektör Erik Hansen.

Telefonnummer: +46 (0) 8 5033 6539

Deltagarkod: 9107687

Inför telefonkonferensen kommer en presentation att publiceras på www.rabt.se/Investor-Relations/Delårsrapport januari-juni 2013

Delårsrapporten återfinns i sin helhet på koncernens hemsida, www.rabt.se

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Bolaget har cirka 850 anställda och omsättningen för 2012 uppgick till MSEK 3 274. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i tre divisioner; Bulk, Container och RoRo. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 augusti 2013 kl. 08.30.