TransAtlantic delårsrapport januari-september 2013

Tredje kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 753 MSEK (784)
  • Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 108 MSEK (112)
  • Operativt resultat före skatt uppgick till 49 MSEK (-33)
  • Resultat före skatt uppgick till 44 MSEK (-39)
  • Resultat efter skatt uppgick till 43 MSEK (-42)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,4 SEK (-0,4)

Januari-september

• Nettoomsättningen uppgick till 2 264 MSEK (2 509)
  • Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 199 MSEK (132)
  • Operativt resultat före skatt uppgick till – 113 MSEK (-287)
  • Resultat före skatt uppgick till -136 MSEK (-295)
  • Resultat efter skatt uppgick till -156 MSEK (-298)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -1,4 SEK (-2,7)

Viktiga händelser under tredje kvartalet

• Koncernen uppvisade ett positivt kvartalsresultat, vilket hänförs till Viking Supply Ships vars operativa resultat uppgick till 100 MSEK.
  • TransAtlantic ingick ett avtal med AtoB@C Shipping AB som innebär att TransAtlantic från den 1 september 2013 outsourcar all kommersiell verksamhet inom sin småbulksdivision, Short Sea Bulk, till AtoB@C. Avtalet inkluderar även utchartering av TransAtlantics småbulksfartyg till AtoB@C.
  • Som ett led i anpassningen av fartygsflottan, sålde affärsområde Industrial Shipping under kvartalet två fartyg, TransEagle och TransFalcon.
  • Tomas Bergendahl började i mitten av juli sin anställning som koncernens Finansdirektör.
  • I oktober ingick Viking Supply Ships ett långtidskontrakt med ett stort oljebolag för uthyrning av fyra ankarhanteringsfartyg. Värdet av kontraktets fasta period, inklusive mobiliseringsersättning, är omkring 120 MUSD.
  • Koncernen har en ansträngd likviditet och har brutit mot vissa covenants under det tredje kvartalet, vilket även uppmärksammas i revisorernas granskningsrapport. Koncernen har fått så kallade waivers från berörda banker.
  • Med anledning av den föreslagna nyemissionen, kommer en extra bolagsstämma att hållas den 5 november 2013 kl. 12.00 i Göteborg.

Tredje kvartalets resultat före skatt uppgick till 44 MSEK, vilket är bättre än såväl motsvarande kvartal 2012 (-39) som andra kvartalet 2013 (-42). Det positiva resultatet hänförs till Viking Supply Ships operativa kvartalsresultat som uppgick till 100 MSEK. Motsvarande för Industrial Shipping är -51 MSEK.

I oktober såldes den finansiella tillgång som var kopplad till taxlease-strukturer i Storbritannien och som vi informerade om förra kvartalet. Försäljningen kommer att ge en positiv effekt i kassaflödet och koncernens likviditet ligger nu på en stabilare nivå, men är fortfarande ansträngd.

Den 5 november äger en extra bolagsstämma rum då aktieägare kommer att ta ställning till godkännande av styrelsens beslut om nyemissionen. Ytterligare detaljer framgår i den kallelse som tidigare publicerats och som finns tillgänglig på vår hemsida, www.rabt.se.

Industrial Shipping
Som ett led i att utveckla affärsområdets ”portfolio management” och bli en mer dominerande aktör inom RoRo- och containertrafik på Östersjön och Bottenviken, ingick vi under kvartalet ett avtal med AtoB@C Shipping AB som innebar att dessa från den 1 september 2013 tog hand om all kommersiell verksamhet kopplat till TransAtlantics småbulksdivision, Short Sea Bulk. Avtalet innebar en minskning av antalet anställda med cirka femton personer inom segmentet.

Marknaden har de senaste kvartalen konsekvent försämrats vilket föranlett att Industrial Shipping de två senaste åren har minskat sin totala personalstyrka på land med ett sextiotal personer. Vidare har sex kontor stängts och flottan minskats med ett tjugotal fartyg, inklusive TransEagle och TransFalcon som såldes under tredje kvartalet. Affärsområdet har sålt tillgångar som inte tillhör kärnverksamheten samt har i praxis dragit sig ur Bulk-segmentet. Ett arbete med att mer än halvera antalet legala enheter fram till årsskiftet, har också satts igång. Mycket har gjorts och vi ser att förändringsarbetet börjar ge resultat i form av ändrad organisationsstruktur, färre kontorsenheter och processförbättringar. Men åtgärderna har inte varit tillräckliga i relation till de fortsatt sjunkande volymerna och det operativa resultatet ligger på i stort sett samma nivå som för ett år sedan. Resultatet belastas också av kostnader som är relaterade till positioneringsarbetet.

Med andra ord, lika fort som vi ökar effektiviseringarna, vinner nya kunder och reducerar omkostnader, förvärras marknaden i samma takt, vilket lett till kontinuerligt svaga resultat de senaste kvartalen. Marknaden för Industrial Shipping är i nuläget svår att bedöma, men vi förväntar ingen signifikant förbättring på kort sikt. Vi fortsätter med att fokusera på ökade kommersiella aktiviteter samt att reducera kostnadsbasen för att på så vis bli mer konkurrenskraftiga.

Viking Supply Ships
Det förra kvartalets positiva spotmarknad på Nordsjön fortsatte det tredje kvartalet. Kvartalet innebar ökad aktivitet, som tillsammans med oförändrad tillgång på fartyg gjort att utnyttjande­­­graden varit fortsatt hög. Kombinationen av höjda rater, ökad utnyttjandegrad samt nya långtidskontrakt för ankarhanteringsfartygen, har lett till ett bättre resultat för affärsområdet.

På isbrytnings- och offshoresidan förväntar vi en period med osäkra väderleksförhållanden vilket gör utvecklingen svår att bedöma. Det nyligen signerade kontraktet med de fyra ankarhanterings­fartygen, på marknadsmässigt goda rater, kommer att öka lönsamheten för Viking Supply Ships under de närmaste åren.

Sammanfattningsvis kan konstateras att vi fått ett strategiskt viktigt långtidskontrakt för Viking Supply Ships, samtidigt som vi har fortsatt stora utmaningar för Industrial Shipping.

Göteborg 30 oktober 2013
Henning E. Jensen
VD och Koncernchef

Med anledning av publicering av delårsrapporten kommer en telefonkonferens att hållas för media, investerare och analytiker idag, onsdag 30 oktober 2013, kl. 09.30 med TransAtlantics VD och Koncernchef Henning E. Jensen samt Finansdirektör Tomas Bergendahl.

Tele: +46 (0) 8 5033 6539

Deltagarkod: 6707065

Inför telefonkonferensen kommer en presentation att publiceras på http://www.rabt.se/Investor-Relations/Kalendarium/Telefonkonferens-Q3/

Delårsrapporten återfinns i sin helhet på koncernens hemsida, www.rabt.se

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Bolaget har cirka 900 anställda och omsättningen för 2012 uppgick till MSEK 3 274. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i tre divisioner; Container, RoRo och Bulk. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap.
www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 oktober 2013 kl. 08.30.