TransAtlantic offentliggör bokslutskommuniké för 2013, föreslår företrädesemission om cirka 150 MSEK samt lägger ner TransPal Line

Bokslutskommuniké 2013
Det fjärde kvartalet 2013 har, i linje med året 2013 som helhet, varit en period som präglades av en hög aktivitetsnivå inom båda affärsområdena. Viking Supply Ships har ingått ett avtal med ett stort oljebolag för fyra AHTS-fartyg för borrsäsongerna 2014 och 2015, med option för 2016 och 2017. Industrial Shipping är fortfarande utsatt för mycket svaga marknadsförhållanden. Trots fokus på struktur- och effektiviseringsåtgärder har affärsområdet inte kunnat motverka volymnedgången, vilket resulterar i ett otillfredsställande resultat. Fjärde kvartalet har dock visat en förbättring av det operativa resultatet som en följd av ett antal åtgärder som genomförts.

Fjärde kvartalet 2013

• Nettoomsättningen uppgick till 661 MSEK (765)
  • Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 71 MSEK (-12)
  • Operativt resultat före skatt uppgick till -24 MSEK (-40)
  • Resultat före skatt uppgick till -185 MSEK (-61)
  • Resultat efter skatt uppgick till -203 MSEK (-95)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -1,7 SEK (-0,9)

Januari – december 2013

• Nettoomsättningen uppgick till 2 925 MSEK (3 274)
  • Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 270 MSEK (120)
  • Operativt resultat före skatt uppgick till -137 MSEK (-327)
  • Resultat före skatt uppgick till -321 MSEK (-356)
  • Resultat efter skatt uppgick till -359 MSEK (-393)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -3,2 SEK (-3,5)

Viktiga händelser det fjärde kvartalet

• Koncernens operativa resultat uppgick fjärde kvartalet till -24 MSEK vilket är en förbättring jämfört med föregående år.
  • Tom Ruud tillträdde i december som ny VD och koncernchef.
  • I december slutfördes nyemissionen om 148 MSEK som tillförde koncernen netto 144 MSEK efter avdrag för emissionskostnader. Emissionslikviden användes för att återbetala ett kortfristigt skuldcertifikat om 140 MSEK.
  • Avtal tecknades i december om försäljning av två mindre containerfartyg som trafikerat TransPal Line. Transaktionen slutfördes i januari 2014 med ett realisationsresultat om 0 MSEK och en positiv likviditetseffekt om 11 MSEK.
  • En fordran hänförlig till ett tidigare tax-lease arrangemang avyttrades under Q4 med en positiv likviditetseffekt om 52 MSEK
  • I oktober ingick Viking Supply Ships ett långtidskontrakt med ett stort internationellt oljebolag för uthyrning av fyra AHTS fartyg. Värdet av kontraktets fasta period i borrsäsongerna 2014 och 2015, som varar från juni till november, är omkring 120 MUSD.
  • Viking Supply Ships har tecknat avtal om tillhandahållande av konsulttjänster under en tvåårsperiod. Värdet av kontraktet uppskattas till totalt 50-60 MUSD.
  • Koncernen har brutit mot vissa covenants under det fjärde kvartalet, för vilka sk waivers erhållits från berörda parter.
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2013.

Viktiga händelser som inträffat efter det fjärde kvartalet

• Viking Supply Ships utreder en eventuell försäljning av PSV-fartygen efter konkreta indikationer från intressenter.
  • Efter tecknandet av långtidskontraktet med ett stort oljebolag för fyra av AHTS fartygen, har Viking Supply Ships endast begränsat tonnage tillgängligt under borrsäsongernas förväntade topp de kommande åren. Med anledning av detta har Viking Supply Ships ingått ett principavtal med särskilda villkor, om en femårig bareboat charter av två stora nybyggda tekniskt välutrustade AHTS fartyg för leverans runt halvårsskiftet 2014 respektive 2015.

Företrädesemissionen
Under fjärde kvartalet 2013 genomförde Rederi AB TransAtlantic (publ) (”TransAtlantic” eller ”Bolaget”) en nyemission om cirka 148 MSEK med företrädesrätt för Bolagets aktieägare i syfte att återbetala upptagna skuldcertifikat om 140 MSEK jämte ränta. Likviden för skuldcertifikaten om 140 MSEK användes för att finansiera Bolagets strategi- och omstruktureringsprogram inom affärsområdet Industrial Shipping.

Omstruktureringsåtgärderna har inte varit tillräckliga för att kompensera för den svagare marknaden och sjunkande volymer inom Industrial Shipping. Därför har styrelsen i TransAtlantic för avsikt att föreslå för årsstämman en nyemission med företrädesrätt för Bolagets aktieägare genomförs under första halvåret 2014. Syftet med företrädesemissionen är att påskynda omstruktureringsarbetet och genomföra ytterligare effektiviseringar samt skapa förutsättningar för att snabbare dela koncernen.

Bolaget beräknar att kapitaltillskottsbehovet uppgår till cirka 150 MSEK, och emissionen kommer att garanteras av TransAtlantics största aktieägare Kistefos AS (genom det helägda dotterbolaget Viking Invest AS) (”Kistefos”).

Swedbank Corporate Finance är finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling Advokatbyrå är juridisk rådgivare till TransAtlantic i samband med företrädesemissionen.

TransPal Line
Som ett led i arbetet med att förbättra lönsamheten inom Industrial Shipping har beslut fattats om att omgående lägga ned den olönsamma containerlinjen TransPal Line med konsekvens om stängning av kontor och terminal i Hull (Storbritannien) och Szczecin (Polen). Beslutet berör cirka 70 anställda, huvudsakligen i UK, Polen och vid huvudkontoret i Göteborg.

Press och analytikerkonferens
Med anledning av publicering av Bokslutskommunikén för 2013 kommer en telefonkonferens att hållas för media, investerare och analytiker torsdagen den 27 februari 2013 kl. 10.00 med TransAtlantics VD och Koncern­chef Tom Ruud samt Finansdirektör Tomas Bergendahl.

Inringningsdetaljer:

+46 8 5065 3938 (från Sverige)

+47 2350 0486 (från Norge)

Pin: 671 77 63

Vänligen ring in 5-10 minuter före konferensen börjar.

I samband med telefon­konferensen kommer en presentation att finnas tillgänglig på bolagets hemsida, www.rabt.se. Vänligen se Investor Relations/Presentationer

Finansdirektör Tomas Bergendahl, telefon 031-763 23 78 eller epost: IR@rabt.se

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Bolaget har cirka 950 anställda och omsättningen för 2013 uppgick till MSEK 2 925. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i tre divisioner; Container, RoRo och Bulk. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 februari 2014 kl. 08.30.