TransAtlantic stärker positionen inom arktisk offshore och tecknar långtidskontrakt med Sakhalin Energy

Rederi AB TransAtlantics helägda dotterbolag Trans Viking Icebreaking & Offshore AS (”TVIO”) har ingått ett tilläggsavtal till gällande charteravtal med det svenska Sjöfartsverket som ger TVIO rätten att avsluta avtalet för fartyget Vidar Viking, ett av bolagets tre isbrytare/AHTS-fartyg, för säsongen 2012 och resterande kontraktstid. Överenskommelsen ger även TVIO rätt att återkalla Sjöfartsverkets rätt att förlänga det nuvarande charteravtalet för en av isbrytarna från 2015 och framåt. I samband med att avtalet avbryts skall TVIO återbetala tidigare erhållna förskottshyror.

TVIO har utnyttjat rätten att avbryta charterkontraktet med Sjöfartsverket och har därefter ingått avtal med den estniska Sjöfartsmyndigheten om att tillhandahålla isbrytning för isbrytarsäsongen 2012 avseende Vidar Viking.

Därutöver har TVIO ingått avtal med Sakhalin Energy Investment Company Ltd. (”Sakhalin Energy”) för en period om 2,5 år med option om förlängning om ytterligare 4x3 månader för Vidar Viking. Fartyget kommer att utföra tjänster kring isbrytning, ankarhantering samt övrig support med start sommaren 2012. Totala bruttokontraktsvärdet uppgår till i storleksordningen USD 70 miljoner. Fartyget kommer att initialt under sex månader segla under svensk flagg och därefter under dubbel flagg, cypriotisk/rysk med rysk besättning. Avtalet med Sakhalin Energy är villkorat av slutgiltigt godkännande från berörda banker samt godkännande av styrelsen i Rederi AB TransAtlantic.

För ytterligare information kontakta Christian Berg, CEO, Trans Viking Offshore A/S +45 (0) 41 77 83 80 eller Gunnar Modalen, CFO, +46 304 67 47 00

Rederi AB TransAtlantic (publ), org.nr. 556161-0113
Box 8809, 402 71 Göteborg
Tel +46 (0) 304 67 47 00
www.rabt.se

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi. Verksamheten är indelad i två affärsområden; Offshore/Icebreaking och Industrial Shipping. Verksamheten inom Affärsområde Industrial Shipping är uppdelad i fyra divisioner; Bulk, Container, RoRo Baltic och Short Sea Bulk. Fartygsflottan består av 54 fartyg samt ett ankarhanteringsfartyg under beställning med leverans 2012 samt fartyg inchartrade på kortare perioder. Bolaget har ca 950 anställda. Omsättningen för 2010 uppgick till MSEK 3 600 proforma. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap.

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 november 2011 kl. 08.30.