TransAtlantics väg för att vända förlustkurvan inom Industrial Shipping

TransAtlantic publicerar idag sin första delårsrapport för 2012 och kvartalet visar som förväntat en förlust. Detta innebär det fjortonde kvartalet i rad med negativa siffror, en trend som företaget nu ska vända genom en besparingsplan som omedelbart kommer att sättas i verket.

Planen, som är ett resultat av den verksamhetsöversyn TransAtlantics affärsområde Industrial Shipping offentliggjorde den 16 april i år, innehåller en rad strategiska och operativa åtgärder som kommer att genomföras. Bland initiativen finns bland annat

• Sammanslagning av kontor

–        centralisering av verksamhet med expansion på huvudkontoret i Göteborg
–        nerdragningar på kontoren i Stockholm och Västerås

• Implementation av en stärkt försäljningsorganisation med ökat fokus på kunder
  • Bunkerbesparingar genom

–        förändring i inköpsrutiner
–        optimering av fartygsutnyttjandet
–        optimering av fartygsdriften

Företaget kommer också att

• reducera flottan genom försäljning av fartyg
  • reducera kostnader för time charter flottan
  • reducera besättningskostnader och se över besättningspolicyn

-          Detta kommer att påverka hela organisationen, säger Kim Sörensen, VD för TransAtlantics Industrial Shipping. Vi har finansiellt starka majoritetsägare men det är nödvändigt att vi vänder den negativa trenden och gör allt för att bli lönsamma igen.

- Vi räknar med att göra besparingar på åtminstone 80 MSEK under året, fortsätter Kim Sörensen. Besparingarna kommer i sin tur att kompletteras med ökad försäljning genom att lägga mer tid och fokus på kunder och addera mervärde till dessa. Vi delar försäljningsverksamheten från operation där det finns de som arbetar dedikerat med försäljning medan operationen fokuserar på att kostnadseffektivisera, leverera och att säkerställa hög kvalitet till kunderna.

-  Vi har en personalstyrka med utmärkt kompetens och engagemang, säger Kim Sörensen. Jag är övertygad att vi vänder de utmaningar vi står inför till att istället bli möjligheter och att vi når den lönsamhet vi siktar på.

Industrial Shipping har omkring 450 anställda vilket inkluderar 130 svenska sjömän. Flottan består av 48 fartyg och av dessa har TransAtlantic åtta egna fartyg som går under svenskt flagg.

Åtgärderna som genomförs förväntas vara klara den 1 september i år.

Telefonkonferens
Med anledning av TransAtlantics kvartalsrapport kommer en telefonkonferens att arrangeras kl. 15.00 idag, 15 maj 2012. I telefonkonferensen kommer Kim Sörensen, tillsammans med koncernchef och VD Henning E. Jensen samt Finansdirektör Heléne Mellquist, att medverka och presentera besparingsplanen.

Journalister, analytiker och investerare som önskar delta i telefonkonferensen, vänligen ring 08 - 5051 3793, deltagarkod: 9969741.

Presentationen kommer till stora delar att genomföras på engelska, men frågor och svar kan även ges på svenska, danska och norska.

Vänligen ring 5-10 minuter före telefonkonferensens start.

För ytterligare information, vänligen kontakta Informationschef Carina Dietmann, tel. 031-763 2334.

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Fartygsflottan består av sammanlagt 62 fartyg och bolaget har cirka 950 anställda. Omsättningen för 2011 uppgick till MSEK 2 989. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i fem divisioner; Bulk, Container, RoRo Baltic, Short Sea Bulk och Integrated Logistics. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 maj 2012 kl.08.30.