TransAtlantics valberedning utsedd

Enligt beslut på årsstämman den 27 april 2012 ska TransAtlantics valberedning bestå av fyra ledamöter. De fyra ledamöterna ska representera de tre röstmässigt största aktieägare/ägargrupperna i företaget enligt Euroclear Analys per den 30 september 2012.

Valberedningen, vars uppgift är att till årsstämman 2013 lägga fram förslag rörande stämmoordförande, styrelseledamöter, styrelseordförande, styrelsearvode, val av revisorer för kommande period samt eventuell ersättning för kommittéarbete, ingår: Christen Sveaas (i egenskap av styrelsens ordförande tillika representant för Kistefos AS/ Viking Supply Ships AS), Henning E Jensen, representerar Kistefos AS/ Viking Supply Ships AS, Lena Patriksson Keller, representerar Enneff Rederi AB/Enneff Fastigheter AB samt Jenny Lindén Urnes, representerar Lindéngruppen AB.

Valberedningens ledamöter representerar tillsammans drygt 81,8% procent av röstetalet för samtliga aktier i bolaget.

Aktieägare som önskar få ärende behandlat på stämman kan skriftligen begära detta hos bolaget. Sådan begäran om behandling av ärende skickas till Rederi AB TransAtlantic (publ), Att: Årsstämma 2013, Box 8809, 402 71 Göteborg, och måste inkomma till bolaget senast 30 mars 2013, eller i så god tid att ärendet, om så krävs, kan upptas i kallelsen till stämman.

Årsstämma i Rederi AB TransAtlantic AB (publ) kommer att hållas den 25 april 2013.
Plats meddelas senare.

För ytterligare information, vänligen kontakta Informationschef Carina Dietmann,tele: 031- 763 2334.

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Bolaget har cirka 850 anställda och omsättningen för 2011 uppgick till MSEK 2 989. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i tre divisioner; Bulk, Container och RoRo Baltic. Viking Supply Ships är verksamt inom isbrytning och offshore. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 oktober 2012 kl 15.00.