Viking Supply Ships A/S lägger upp tre PSV fartyg

På grund av en fortsatt svag PSV marknad har Viking Supply Ships A/S beslutat lägga upp PSV fartygen Idun Viking, Frigg Viking och Nanna Viking.

Fartygens besättning kommer från en extern ship manager och beslutet kommer därför inte ha någon påverkan på de ombordanställda i Viking Supply A/S. Viking Supply A/S kommer att bistå ship managern att finna alternativa fartyg för besättningarna på de tre fartygen.

Beslutet kommer att reducera rederiets operationskostnader framgent och kommer att ge positiv inverkan på resultatet för fjärde kvartalet 2015 och bedöms ha full verkan från första kvartalet 2016.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Christian W. Berg, VD, tfn. +45 41 77 83 80, e-post christian.berg@vikingsupply.com

Morten G. Aggvin, IR & Treasury Director, tfn. +47 41 04 71 25, e-post ir@vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB (publ) är ett svenskt företag med huvudkontor i Göteborg, Sverige. Viking Supply Ships A/S är ett dotterbolag till Viking Supply Ships AB (publ). Viking Supply Ships AB (publ) har dessutom dotterbolaget Transatlantic AB. Verksamheten är fokuserad på offshore och isbrytning främst i arktiska och subarktiska områden samt RoRo och containermatartrafik i huvudsak mellan Östersjön och kontinenten. Bolaget har totalt cirka 750  anställda och omsättningen i 2014 var 3 190 MSEK. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ Stockholm, segment Small Cap. För ytterligare information, vänligen besök: www.vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB är skyldig att göra denna information offentliggöra enligt marknadslagen värdepappersmarknaden och / eller lagen om handel med finansiella instrument (Sw: lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument). Viking Supply Ships A/S är skyldig att offentliggöra denna information i enlighet med avtalet med obligationsinnehavarna i VSS01, noterade på Nordic ABM på Oslobörsen. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 september 2015 21:00.