Viking Supply Ships AB (Publ) Bokslutskommuniké Januari-December 2020

COVID-19 pandemin har fortsatt att under det fjärde kvartalet påverka den globala offshoreindustrin och Viking Supply Ships. Intäkterna under det fjärde kvartalet uppgick till 56 MSEK (156), medan EBITDA uppgick till -32 MSEK (63). Kvartalsresultatet blev -45 (55). För helåret uppgick intäkterna till 286 MSEK (504), medan EBITDA uppgick till -101 MSEK (114). Helårsresultatet blev -191 MSEK (52).

FJÄRDE KVARTALET 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 56 MSEK (156)
  • Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till -32 MSEK (63)
  • Resultat efter skatt uppgick till -45 MSEK (55)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -4,8 SEK (5,9)

JANUARI-DECEMBER 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 286 MSEK (504)
  • Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till -101 MSEK (114)
  • Resultat efter skatt uppgick till -191 MSEK (52)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -20,5 SEK (5,5)

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER DET FJÄRDE KVARTALET 2020

• EBITDA för det fjärde kvartalet uppgick till -32 MSEK (63).
  • De genomsnittliga dagsraterna under det fjärde kvartalet 2020 uppgick till 14 000 USD (45 100), medan genomsnittlig utnyttjandegrad uppgick till 48 % (70).
  • I slutet av kvartalet lades Loke Viking temporärt upp.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER DET FJÄRDE KVARTALET 2020

• Kort efter utgången av kvartalet anställdes Andreas Kjöl som CCO för Viking Supply Ships. Han har omfattande erfarenheter från offshoreoperationer inom områden där det råder svåra förhållanden, och var fram till 2016 anställd i koncernen som Project Director och Managing Director för Viking Ice Consultancy.
  • Koncernen tog i mitten av januari leverans av det första av två isklassade PSV-fartyg som byggts av Remontowa Shipyard i Polen. Fartygen är stora tekniskt avancerade PSV-fartyg med dual-fuel- och hybriddrift. Fartygen kommer med sina låga koldioxidutsläpp att bli attraktiva tillskott till Nordsjöflottan. Det första fartyget är kontrakterat för Wintershall på den norska kontinentalsockeln och påbörjar sin charter när hon anländer till Nordsjön i februari.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Trond Myklebust, VD, tfn +47 95 70 31 78 e-mail trond.myklebust@vikingsupply.com

Morten G. Aggvin, CFO, tfn +47 41 04 71 25, e-mail morten.aggvin@vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB är ett världsledande bolag inom offshore- och isbrytartjänster, med verksamhet huvudsakligen i de arktiska och sub-arktiska områdena. Bolaget utför även verksamheten och hanteringen av de fem isbrytare som ägs av den svenska staten (Sjöfartsverket). Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ Stockholm, segment Small Cap. www.vikingsupply.com.

Denna information är sådan information som Viking Supply Ships AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 februari 2021 08:30 CET.