Viking Supply Ships AB (publ.) Delårsrapport januari-juni 2019

14 augusti 2019

Resultatet för det andra kvartalet 2019 uppgick till -19 MSEK (-268), vilket innebär en förbättring med 249 MSEK jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Intäkterna, som ökat både jämfört med föregående kvartal och motsvarande kvartal föregående år, uppgick till 111 MSEK (92). EBITDA, som var positiv under kvartalet, uppgick till 6 MSEK (-21).

ANDRA KVARTALET 2019

•  Nettoomsättningen för kvarvarande verksamhet uppgick till 111 MSEK (92)
  •  Resultat före kapitalkostnader för kvarvarande verksamhet, EBITDA, uppgick till 6 MSEK (-21),
  •  Resultat efter skatt inklusive avvecklad verksamhet uppgick till -19 MSEK (-268)

JANUARI-JUNI 2019

•  Nettoomsättningen för kvarvarande verksamhet uppgick till 189 MSEK (176)
  •  Resultat före kapitalkostnader för kvarvarande verksamhet, EBITDA, uppgick till -16 MSEK (-43),
  •  Resultat efter skatt inklusive avvecklad verksamhet uppgick till -36 MSEK (-353)

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER DET ANDRA KVARTALET 2019

•  EBITDA för det andra kvartalet för kvarvarande verksamhet uppgick till 6 MSEK (-21).
  •  De genomsnittliga dagsraterna under det andra kvartalet 2019 uppgick till 32 300 USD (33 400), medan genomsnittlig utnyttjandegrad uppgick till 72 % (68)
  •  Loke Viking har sedan mitten av maj gått på ett medellångt kontrakt för Gazprom i Pechora Sea. Njord Viking och Brage Viking har under större delen av kvartalet varit sysselsatta av Shell UK på ett medellångt kontrakt.
  •  Det tidigare godkända omstruktureringsavtalet innehöll en köpoption som gav Vking Supply Ships rätten att förvärva Odin Viking för 1 USD från Odin Viking SPV (helägt dotterbolag till Viking Supply Ships AB´s majoritetsaktieägare, Kistefos AS),  genom att i tillägg betala en kompensation, för att i förtid avsluta avtalet, bestående av upplupna och återstående bareboathyror. Som ett led i en extern försäljning av Odin Viking förvärvades i juni 2019 fartyget genom nyttjande av denna köpoption.

Trond Myklebust, VD, tfn +47 95 70 31 78 e-mail trond.myklebust@vikingsupply.com

Morten G. Aggvin, Interim CFO, tfn +47 41 04 71 25, e-mail morten.aggvin@vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB är ett världsledande bolag inom offshore- och isbrytartjänster, med verksamhet huvudsakligen i de arktiska och sub-arktiska områdena. Bolaget utför även verksamheten och hanteringen av de fem isbrytare som ägs av den svenska staten (Sjöfartsverket). Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ Stockholm, segment Small Cap. www.vikingsupply.com.

Denna information är sådan information som Viking Supply Ships AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 augusti 2019 08:30 CET.