Viking Supply Ships AB (Publ) Delårsrapport Januari-September 2019

7 november 2019

Koncernens resultat för det tredje kvartalet 2019 förbättrades med 146 MSEK jämfört med motsvarande period föregående år, och uppgick till 33 MSEK (fg år -113 MSEK exklusive nedskrivningar och realisationsresultat från fartygsförsäljningar). Intäkterna ökade under kvartalet, både jämfört med föregående kvartal och motsvarande kvartal 2018, och uppgick till 159 MSEK (72). EBITDA för kvarvarande verksamhet uppgick till 67 MSEK (fg år -19 MSEK exklusive realisationsresultat från fartygsförsäljningar).

TREDJE KVARTALET 2019

• Nettoomsättningen för kvarvarande verksamhet uppgick till 159 MSEK (72)
  • Resultat före kapitalkostnader för kvarvarande verksamhet, EBITDA, uppgick till 67 MSEK (2 476),
  • Resultat efter skatt inklusive avvecklad verksamhet uppgick till 33 MSEK (2 227)
  • Resultat efter skatt inklusive avvecklad verksamhet per aktie uppgick till 3,5 SEK (238,7)

JANUARI-SEPTEMBER 2019

• Nettoomsättningen för kvarvarande verksamhet uppgick till 348 MSEK (248)
  • Resultat före kapitalkostnader för kvarvarande verksamhet, EBITDA, uppgick till 51 MSEK (2 433),
  • Resultat efter skatt inklusive avvecklad verksamhet uppgick till -3 MSEK (1 874)
  • Resultat efter skatt inklusive avvecklad verksamhet per aktie uppgick till -0,3 SEK (206,9)

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER DET TREDJE KVARTALET 2019

• EBITDA för det tredje kvartalet för kvarvarande verksamhet uppgick till 67 MSEK (2 476).
  • De genomsnittliga dagsraterna under det tredje kvartalet 2019 uppgick till 39 300 USD (27 100), medan genomsnittlig utnyttjandegrad uppgick till 89 % (56).
  • Loke Viking har sedan mitten av maj gått på ett medellångt kontrakt för Gazprom i Pechora Sea. Kontraktet har successivt förlängts, och den fasta delen löper till mitten av december med option till förlängning med ytterligare en månad till mitten av januari. Njord Viking och Brage Viking har under större delen av kvartalet gått på ett medellångt kontrakt för Shell UK, men återvände till spotmarknaden i mitten av september.
  • Odin Viking avyttrades under det tredje kvartalet för en köpeskilling om 43 MSEK utan nämnvärd resultatpåverkan. Då fartyget var obelånat har köpeskillingen i sin helhet bidragit att stärka koncernens likviditet.
  • Koncernen tecknade under det tredje kvartalet avtal om kommersiellt- och ship management på ett nybyggt stort PSV fartyg. Fartyget opereras av Viking Supply Ships sedan början av september.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER UTGÅNGEN AV DET TREDJE KVARTALET 2019

• Efter utgången av kvartalet ingick koncernen, i delägarskap med fonder som förvaltas av Borealis Maritime, avtal om att köpa två isklassade PSV fartyg som är under nybyggnation. I tillägg till delägarskapet har koncernen, av Borealis Maritime, tilldelats fullt kommersiellt och operationellt management på fartygen. Leverans från varvet beräknas ske i Q4 2020 respektive Q1 2021.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Trond Myklebust, VD, tfn +47 95 70 31 78 e-mail trond.myklebust@vikingsupply.com

Morten G. Aggvin, CFO, tfn +47 41 04 71 25, e-mail morten.aggvin@vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB är ett världsledande bolag inom offshore- och isbrytartjänster, med verksamhet huvudsakligen i de arktiska och sub-arktiska områdena. Bolaget utför även verksamheten och hanteringen av de fem isbrytare som ägs av den svenska staten (Sjöfartsverket). Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ Stockholm, segment Small Cap. www.vikingsupply.com.

Denna information är sådan information som Viking Supply Ships AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 november 2019 08:30 CET.