Viking Supply Ships AB (Publ) Delårsrapport Januari-September 2020

I likhet med föregående kvartal påverkades resultatet även det tredje kvartalet av låga oljepriser och COVID-19 situationen, som haft en omfattande negativ påverkan på aktiviteterna och utsikterna för världsekonomin. Intäkterna för det tredje kvartalet uppgick till 100 MSEK (159), medan EBITDA uppgick till 2 MSEK (67). Kvartalsresultatet blev -14 MSEK (33). Intäkterna för niomånadersperioden uppgick till 230 MSEK (348), medan EBITDA uppgick till -69 MSEK (51). Resultatet för årets första nio månader uppgick till -146 MSEK (-3).

TREDJE KVARTALET 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 100 MSEK (159)
  • Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 2 MSEK (67)
  • Resultat efter skatt uppgick till -14 MSEK (33)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -1,4 SEK (3,5)

JANUARI-SEPTEMBER 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 230 MSEK (348)
  • Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till -69 MSEK (51)
  • Resultat efter skatt uppgick till -146 MSEK (-3)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -15,6 SEK (-0,3)

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER DET TREDJE KVARTALET 2020

• EBITDA för det tredje kvartalet uppgick till 2 MSEK (67).
  • De genomsnittliga dagsraterna under det tredje kvartalet 2020 uppgick till 35 300 USD (39 300), medan genomsnittlig utnyttjandegrad uppgick till 62 % (89).

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER DET TREDJE KVARTALET 2020

• Under det andra kvartalet tecknade koncernen ett medellångt charterkontrakt med ett stort oljebolag för Loke Viking avseende operationer i ett område med svåra förhållanden. Kontraktet var planerat att starta i mitten av november med en löptid på upp till 165 dagar inklusive optionsperioder. Detta kontrakt kansellerades tyvärr av kunden före det påbörjades.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Trond Myklebust, VD, tfn +47 95 70 31 78 e-mail trond.myklebust@vikingsupply.com

Morten G. Aggvin, CFO, tfn +47 41 04 71 25, e-mail morten.aggvin@vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB är ett världsledande bolag inom offshore- och isbrytartjänster, med verksamhet huvudsakligen i de arktiska och sub-arktiska områdena. Bolaget utför även verksamheten och hanteringen av de fem isbrytare som ägs av den svenska staten (Sjöfartsverket). Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ Stockholm, segment Small Cap. www.vikingsupply.com.

Denna information är sådan information som Viking Supply Ships AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 november 2020 08:30 CET.