Viking Supply Ships AB (publ) har mottagit ett beslut av Nasdaq Stockholms disciplinnämnd

8 oktober 2018

Viking Supply Ships AB (publ) (“Bolaget”) har mottagit ett beslut av Nasdaq Stockholms Disciplinnämnd (”Börsen”), för brott att enligt Börsens Regelverk inte ha offentliggjort Bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet 2017 inom föreskriven tidsfrist, samt för den information som Bolaget då lämnade i samband med förändringar i den finansiella kalendern.

Börsen gör gällande att Bolaget har brutit mot paragraf 3.3.3 i Regelverket genom att inte offentliggöra sin delårsrapport för det tredje kvartalen 2017 inom den föreskrivna tvåmånadersfristen, samt mot punkten 3.3.16 i Regelverket genom att vid två tillfällen senarelägga delårsrapportens offentliggörande utan att ta hänsyn till kraven för ett sådant senareläggande. Disciplinnämnden ålägger Bolaget att betala ett vite till Börsen motsvarande tre årsavgifter, vilket motsvarar ca 600 TSEK.

Som tidigare meddelats, har bolaget under de senaste två åren slutfört en mycket komplicerad omstruktureringsprocess som inbegripit bolagets långivare, men även omfattat vissa åtaganden utanför balansräkningen. Med bakgrund i de då rådande förutsättningarna, bedömdes det omöjligt att i alla avseenden uppfylla Börsens krav utan att riskera väsentlig påverkan på omstruktureringsprocessen.

Beslutet att avvika från Regelverket var nödvändigt för att säkerställa fortsatt drift i Bolaget och minimera förlusterna för Bolagets borgenärer, aktieägare, anställda och övriga intressenter. I efterhand, beaktat den senaste finansiella utvecklingen i bolaget, har beslutet visat sig vara korrekt då betydande värden tryggats för Bolagets intressenter. Det kan ytterligare understrykas av att det hade varit missvisande att publicera delårsrapporten som enligt Regelverket i så fall skulle ha baserats på ett likvidationsscenario, och inte på fortsatt drift, då Bolaget vid den tidpunkten inte hade någon långfristig överenskommelse med långivarna, vilket hade inneburit ett allvarligt vilseledande av marknaden.

Bolaget gör alltid sitt yttersta för att efterleva Börsens Regelverk, och eftersträvar att ha en öppen och konstruktiv dialog med Börsen. Ledningens och Styrelsens främsta prioritet kommer dock alltid att vara att värna Bolagets intressenter i situationer som potentiellt kan få stor påverkan på Bolaget, och vi är starkt oense med beslutet som fattats av Nasdaq Stockholms Disciplinnämnd.

Trond Myklebust, VD, tfn +47 95 70 31 78 e-mail trond.myklebust@vikingsupply.com

Morten G. Aggvin, Interim CFO tfn +47 41 04 71 25, e-mail mga@vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB är ett världsledande bolag inom offshore- och isbrytartjänster, med verksamhet huvudsakligen i de arktiska och sub-arktiska områdena. Bolaget utför även verksamheten och hanteringen av de fem isbrytare som ägs av den svenska staten (Sjöfartsverket). Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ Stockholm, segment Small Cap. www.vikingsupply.com.