Viking Supply Ships AB har ingått avtal om omstrukturering

Med hänvisning till tidigare pressmeddelande beträffande den pågående finansiella omstruktureringen av Viking Supply Ships A/S, har bolaget nu ingått en överenskommelse med den kommitté som företräder majoreteten av utestående obligationer. Under förutsättning att förslaget blir godkänt på ett möte med obligationsinnehavarna så fullbordar detta den finansiella omstruktureringen av Viking Supply Ships A/S.

Samtliga prioriterade långivare ställer sig positiva till överenskommelsen, och är endast villkorade av slutliga bifall i deras respektive kreditkommittéer.

Avtalet tillförsäkrar bolaget en stabil finansiell plattform till 2020. Omstruktureringen kommer att möjliggöra för bolaget att öka sitt fokus på effektivisering av verksamheten, och fullt ut kunna tillvarata framtida kommersiella möjligheter inom bolagets kärnverksamhet.

Avtalet med bankerna innehåller följande huvudvillkor:

• Banklånefaciliteter i Viking Supply Ships A/S om totalt 215 MUSD förlängs till den 31 mars 2020.
  • Omstrukturering av vissa charteravtal.
  • 50 % av utestående obligationer kommer att konverteras till nya B aktier i Viking Supply Ships A/S moderbolag, Viking Supply Ships AB, till kursen 1,50 SEK/ aktie, och med värdering av obligationerna till 55 % av sitt nominella värde.
  • Återstående 50 % av obligationerna kommer att lösas in kontant till ett pris som motsvarar 35 % av obligationernas nominella värde.
  • De räntebärande skulderna i Viking Supply Ships AB koncernen reduceras med ca 50 MUSD, varav ca 43 MUSD är hänförliga till reduktioner i Viking Supply Ships A/S.
  • Viking Supply Ships AB kommer att genomföra en nyemission om minimum 25,2 MUSD i vilken majoritetsaktieägaren Kistefos AS kommer att teckna sin ägarandel pro-rata. I tillägg kommer eget kapital om 6,6 MUSD emitteras i utbyte mot ovan nämna obligationer.

Viking Supply Ships kommer inom kort inkalla till möte med obligationsinnehavarna till ISIN NO 001 0638158-FRN Viking Supply Ships A/S Senior Unsecured Open Bond Issue 2012/2017 med förslag om ändringar i obligationsavtalet.

Swedbank Corporate Finance är bolagets finansiella rådgivare.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Christian W. Berg, CEO, tfn. +45 41 77 83 80, e-post christian.berg@vikingsupply.com

Morten G. Aggvin, IR & Treasury Director, tfn. +47 41 04 71 25, e-post ir@vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB (publ) är ett svenskt företag med huvudkontor i Göteborg, Sverige. Viking Supply Ships A/S är ett dotterbolag till Viking Supply Ships AB (publ). Viking Supply Ships AB (publ) har dessutom dotterbolaget Transatlantic AB. Verksamheten är fokuserad på offshore och isbrytning främst i arktiska och subarktiska områden, samt shipping inom Östersjöområden. Bolaget har totalt cirka 500 anställda och omsättningen 2015 uppgick till 1 977 MSEK. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX, Stockholm, segment Small Cap. För ytterligare information, vänligen besök: www.vikingsupply.com

Denna information är sådan information som Viking Supply Ships AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 augusti 2016 kl. 18:40 CET.