Viking Supply Ships ABs valberedning utsedd

31 oktober 2018

Enligt beslut på årsstämman den 30 maj 2018 ska Viking Supply Ships ABs valberedning bestå av fyra ledamöter. De fyra ledamöterna ska representera de tre röstmässigt största aktieägarna/ägargrupperna i bolaget per den 30 augusti 2018 samt styrelsens ordförande. Önskar sådan aktieägare ej utse ledamot, tillfrågas den fjärde största ägaren eller ägargruppen osv, förutsatt att aktieägaren innehar minst 3 % av rösterna i bolaget. Om ingen av de tillfrågade aktieägarna eller ägargrupperna, som innehar minst 3 % av rösterna i bolaget, väljer att utse en ledamot till valberedningen skall valberedningen bestå av tre ledamöter.

I valberedningen inför årsstämman 2019 ingår: Bengt A. Rem i sin egenskap av styrelsens ordförande (tillika representant för Kistefos AS/Viking Invest AS), Lena Patriksson Keller som representerar Enneff Rederi AB/Enneff Fastigheter AB/Enneff Intressenter AB, Tom Olav Holberg som representerar Kistefos AS/Viking Invest AS och Lennart Hero som representerar sig själv.

Aktieägare som önskar få ärende behandlat på stämman eller som önskar lämna förslag till valberedningen kan skriftligen begära detta hos bolaget. Sådan begäran sänds till Interim CFO Morten G. Aggvin som också utsetts till valberedningens sekreterare. Begäran måste ha inkommit till bolaget senast den 17 januari 2019 eller i så god tid att ärendet, om så krävs, kan upptas i kallelsen till stämman.

Årsstämman kommer att hållas i Göteborg den 7 mars 2019.

Trond Myklebust, VD, tfn +47 95 70 31 78 e-mail trond.myklebust@vikingsupply.com

Morten G. Aggvin, Interim CFO tfn +47 41 04 71 25, e-mail mga@vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB är ett världsledande bolag inom offshore- och isbrytartjänster, med verksamhet huvudsakligen i de arktiska och sub-arktiska områdena. Bolaget utför även verksamheten och hanteringen av de fem isbrytare som ägs av den svenska staten (Sjöfartsverket). Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ Stockholm, segment Small Cap. www.vikingsupply.com.