Viking Supply Ships A/S Finansiella rapport januari-juni 2013

Report this content

I samband med publiceringen av Rederi AB TransAtlantics delårsrapport för januari-juni 2013, publiceras även en separat finansiell rapport gällande Viking Supply Ships (VSS), ett av TransAtlantics affärsområden, tillika helägt dotterbolag. Viking Supply Ships har emitterat en femårig icke säkerställd obligation på 385 MNOK på den norska obligationsmarknaden. Obligationen är noterad på Oslo ABM.

Viktiga händelser

• Totalomsättningen för andra kvartalet 2013 uppgick till 260 MNOK (231), med ett redovisat EBITDA på 87 MNOK (43).
  • Totalomsättningen för första halvåret 2013 uppgick till 448 MNOK (411), med ett redovisat EBITDA på 92 MNOK (53).
  • Den genomsnittliga dagliga intäkten för AHTS-flottan var under första halvåret 290 TNOK (275) och 10,5 TGBP (11,5) för PSV-flottan.
  • Den genomsnittliga utnyttjandegraden för AHTS-flottan under första halvåret var 70% (67%) och 76% (76%) för PSV-flottan.
  • Under andra kvartalet emitterade VSS ett skuldcertifikat på 100 MNOK med löptid till september 2014.

Den finansiella rapporten återfinns i sin helhet på www.vikingsupply.com samt www.rabt.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

VD Viking Supply Ships, Christian W. Berg, tele + 45 41 77 83 80

Finansdirektör Niels J. Kindberg, tele +45 23 74 49 85

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Bolaget har cirka 800 anställda och omsättningen för 2012 uppgick till MSEK 3 274. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i tre divisioner; Bulk, Container och RoRo. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 augusti 2013 kl. 08.31.

Taggar: