Viking Supply Ships A/S Finansiella rapport januari-mars 2013

I samband med publiceringen av Rederi AB TransAtlantics delårsrapport för januari-mars 2013, publiceras även en separat finansiell rapport gällande Viking Supply Ships (VSS), ett av TransAtlantics affärsområden, tillika helägt dotterbolag. Viking Supply Ships har emitterat en femårig icke säkerställd obligation på 300 MNOK på den norska obligationsmarknaden. Obligationen är noterad på Oslo ABM.

• Totalomsättningen för första kvartalet 2013 uppgick till 188 MNOK (180), med ett redovisat EBITDA på 5 MNOK (10).
  • Den genomsnittliga utnyttjandegraden för AHTS-flottan var 67% (62%) och 63% (86%) för PSV-flottan.
  • Det 15-åriga kontraktet med Sjöfartsverket för AHTS isbrytarna Tor Viking och Balder Viking förlängdes inte och kommer att avslutas i slutet av Q1 2014 respektive Q1 2015.
  • VSS tecknade under kvartalet ett kontrakt för ett av sina AHTS fartyg med ett större oljebolag, med början 2014.
  • VSS upptog en ny tranche inom sitt befintliga obligationslån med 85 MNOK.

Den finansiella rapporten återfinns i sin helhet på www.vikingsupply.com samt www.rabt.se.

VD Viking Supply Ships, Christian W. Berg, tele + 45 41 77 83 80
Finansdirektör Niels J. Kindberg, tele +45 23 74 49 85

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Bolaget har cirka 800 anställda och omsättningen för 2012 uppgick till MSEK 3 274. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i tre divisioner; Bulk, Container och RoRo. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap.
www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 maj 2013 kl. 08.31.