Viking Supply Ships A/S offentliggör bokslutskommuniké 2013

I samband med publiceringen av Rederi AB TransAtlantics delårsrapport för januari-december 2013, publiceras även en separat finansiell rapport gällande Viking Supply Ships (VSS), ett av TransAtlantics affärsområden, tillika helägt dotterbolag. Viking Supply Ships har emitterat en femårig icke säkerställd obligation på 385 MNOK samt en femtonmånaders icke säkerställd obligation på 100 MNOK på den norska obligationsmarknaden. Obligationerna är noterade på Oslo ABM.

• Nettoomsättning för Q4 2013 var MNOK 259 (MNOK 207), EBITDA MNOK 74 (MNOK 35).
  • Nettoomsättning för helåret 2013 var MNOK 1,007 (MNOK 898), with EBITDA of MNOK 299 (MNOK 196).
  • Operativt resultat (EBIT) för Q4 var minus MNOK 55 (MNOK 23) och plus MNOK 44 (MNOK 6) för helåret. Operativt resultat påverkades negativt av nedskrivningar om MNOK 80 relaterat till PSV-flottan huvudsakligen orsakat av valutaomräkningseffekter.
  • Genomsnittliga dagsraterna för AHTS-flottan för helåret 2013 uppgick till NOK 324,000 (NOK 307,000) och GBP 11,000 (GBP 11,200) för PSV-flottan. Genomsnittlig utnyttjandegrad för AHTS-flottan för helåret 2013 var 73 % (65 %) och 76 % (75 %) för PSV-flottan.
  • Under kvartalet öppnade VSS ett kontor i St. John’s, Newfoundland, Kanada som kommer förstärka den strategiska positonen på kanadensiska marknaden.
  • I december tecknade VSS ett kontrakt för konsulttjänster med ett bolag ägt av större oljebolag. Kontraktet inkluderar allmänna råd, logistisk support och tillhandahålande av utrustning för offshorearbeten i svåra miljöer.

Den finansiella rapporten återfinns i sin helhet på www.vikingsupply.com samt www.rabt.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta, VD Viking Supply Ships, Christian W. Berg, tele + 45 41 77 83 80 eller Finansdirektör Viking Supply Ships, Niels J. Kindberg, tele +45 23 74 49 85.

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Bolaget har cirka 950 anställda och omsättningen för 2013 uppgick till MSEK 2 925. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i tre divisioner; Container, RoRo och Bulk. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 februari 2014 kl. 08.31.