• Viking Telecom/

Viking Telecom förvärvar teknologin för fjärravläsning av elmätare från iOWA AB och föreslår en riktad nyemission om 10 miljoner kronor Viking Telecom har tecknat avtal med iOWA AB om att förvärva rättigheterna till den av iOWA utvecklade teknologin för fjärravläsning av elmätare. Tekniken möjliggör överföring av information med hjälp av SMS i det fasta telenätet mellan elmätare och insamlingssystemet för mätvärden. Det är Viking Telecoms bedömning att teknologin har stor framtida potential på en marknad värderad till minst 10 miljarder kronor. För att möjliggöra utvecklingen av en marknadsledande produkt föreslår styrelsen även en riktad nyemission på 10 miljoner kronor. Köpeskillingen för förvärvet uppgår totalt till 8,5 miljoner kronor vilket kommer att betalas dels i form av nyemitterade aktier i Viking Telecom och dels i en kontant del om knappt 0,5 Mkr. De nyemitterade aktierna kommer att emitteras till en teckningskurs motsvarande den genomsnittliga börskursen för Viking Telecom under 20 handelsdagar innan den ordinarie bolagsstämman den 27 april 2004. Viking Telecom kommer även att erbjuda säljarna att teckna 525 999 optioner i Viking Telecom. Optionerna berättigar till tecknande av högst 525 999 aktier till en teckningskurs om 8 kronor per aktie. Optionsteckning kan tidigast ske från 1 maj 2007. Riksdagen fattade i juni 2003 ett beslut som fastslår att samtliga elmätare i Sverige ska avläsas månadsvis. Målsättningen med denna lag är att månadsvis mätning kommer att leda till en effektivare och miljövänligare elmarknad samt att preliminärdebiteringen av el slutgiltigt kan upphöra. Riksdagens beslut innebär att drygt fem miljoner elmätare i Sverige kommer att behöva fjärravläsas senast den 1 juli 2009. Viking Telecom har tillsammans med ett antal potentiella samarbetspartners tagit fram en ny lösning för fjärravläsning av elmätare. Fjärravläsningen sker med hjälp av den SMS-teknologi för det fasta telenätet som Viking Telecom utvecklat under de senaste åren. Systemet som Viking Telecom planerar att lansera våren 2004 baseras på den befintliga telenätsinfrastrukturen och SMS i fasta telenätet. Viking Telecom kommer härigenom att kunna erbjuda ägarna av elnät färdiga mätvärden utan stora investeringar i infrastruktur för kommunikation. Med hänsyn till den potential som finns för en gemensam lösning ser parterna stora fördelar med att sammanföra respektive bolags teknik och kompetens. Mot denna bakgrund har iOWA AB och Viking Telecom kommit fram till att den bästa formen för vidareutveckling och kommersialisering av en konkurrenskraftig lösning för fjärravläsning av mätare via SMS är att Viking Telecom förvärvar tekniken av iOWA AB genom en riktad apportemission. Styrelsen föreslår samtidigt en riktad nyemission på upp till 10 Mkr för att möjliggöra vidareutveckling och kommersialisering av en marknadsledande produkt. Produkten kommer att baseras på de båda bolagens teknik och kommer att vid utgången av 2004 uppfylla gängse branschkrav för kommunicerande elmätare. Emissionen kommer att riktas till Industriförvaltnings AB Kinnevik ("Kinnevik") som är Viking Telecoms största aktieägare. Kinnevik kommer, givet dagens kurs i Viking Telecom (4,10 kronor), efter apportemissionen och den riktade emissionen att äga 29,4 % av kapital och röster i Viking Telecom. På grund av budpliktsreglerna kommer Kinnevik att säkerställa att ägandet till en följd av emissionerna inte överstiger 30 % av röster och kapital i Viking Telecom. Den riktade nyemissionen kommer att ske på samma villkor som apportemissionen vid förvärvet och beslut kommer att tas på den ordinarie bolagsstämman den 27 april 2004. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är dels att det rör sig om en liten emission samtidigt som det föreligger ett behov av en mindre finansiering och dels att det är en kostnadsfråga sett i relation till emissionsbeloppet. Efter förvärvet och den riktade nyemissionen till Kinnevik kommer iOWA AB, givet dagens kurs i Viking Telekom (4,10 kronor), att äga 8,1 % av kapital och röster i Viking Telecom och vid fullt utnyttjande av optionerna kommer andelen att uppgå till 10 % av kapital och röster. Förutsättningen för genomförandet av förvärvet är att den ordinarie bolagsstämman i Viking Telecom den 27 april 2004 godkänner styrelsens förslag avseende apportemissionen och den riktade nyemissionen till Kinnevik. Viking Telecom (publ.) koncernen utvecklar och marknadsför accessprodukter för befintliga och framtida kommunikationsnät inom affärsområdena Telecom och Microwave. Bolaget har sitt säte i Göteborg och aktiva dotterbolag i Sverige och Hong Kong. Bolaget är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista, under listnamnet VIKT. För mer information - www.viking-telecom.com. För ytterligare information kontakta: Rickard von Horn VD Viking Telecom AB Mobil: 0707-20 46 60 E-post: rvh@viking-telecom.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/16/20040316BIT20900/wkr0006.pdf