Stjärnkocken Christer Svantesson tillbaka i Göteborg – komponerar Villa Belparcs julbord

En av Sveriges mest framgångsrika kockar, Christer Svantesson, gör nu comeback i Göteborg för att komponera årets julbord på Villa Belparc i Slottsskogen i Göteborg. Tillsammans med köksmästare Björn Ryberg och personal utlovar stjärnkocken ett klassiskt julbord – men med utrymme för några nya smakinnovationer.

– Fantastiskt roligt att vara tillbaka i Göteborg, om än bara för ett gästspel. Nu ska vi skapa de bästa förutsättningarna för ett fantastiskt julbord här på Villa Belparc. Här har personalen gedigen erfarenhet och det är alltid inspirerande att få arbeta med ambitiösa yrkesmänniskor. Vi tillagar nästan allt från grunden i det egna köket och i det egna bageriet och vi använder oss bara av de bästa råvarorna, säger Christer Svantesson, som bland annat skapade klassiska restaurangen Johanna med parhästen Leif Mannerström på 70-talet i Göteborg.

Med Johanna tog Svantesson/Mannerström det franska köket till Sverige, vilket närmast revolutionerade den svenska gastronomin. Christer har också representerat Sverige två gånger i den klassiska internationella kocktävlingen Bocuse d´Or och häromåret medverkade han i Kockarnas Kamp i TV4.

Villa Belparc och Christer Svantesson satsar på ett klassiskt julbord – men här finns även gott om utrymme för nya smaker i några av de klassiska rätterna på ett svenskt julbord. Att å ena sidan bevara och förvalta ett traditionellt julbord, å andra sidan att utveckla och finslipa smaker. Exempelvis lovar han att sillbordet ska bli något alldeles extra.
– Här kommer vi att ta ut svängarna. Allt på sillbordet tillagas från början till slut här på plats och förutom de riktiga klassikerna kommer vi att bjuda på en hel del nyheter. Det är viktigt att kvalitén är lika hög på det första julbordet som på det sista, säger Christer Svantesson, som numera bor och är verksam i Stockholm, där han är kreativ ledare och kökschef på Napolyon Bistro & Bar på Grev Turegatan.

På Villa Belparc är man stolta över att man lyckats få Christer ”tillbaka” till Göteborg – om än bara för ett julbordsgästspel.
– Christer är unik i svensk matkonst och en av de klassiska kockarna i Sverige. Det är inspirerande och lärorikt för oss som jobbar här att få chansen att samarbeta med Christer, som har ofantligt mycket att lära ut. Sedan hoppas jag förstås att alla våra julbordsgäster ska uppskatta det som Christer och våra medarbetare här på Villa Belparc komponerar och tillverkar, säger Percy Ranebjörk, ägare på Villa Belparc.

Julbordet på Villa Belparc serveras från den 26:e november.

För ytterligare information kontakta:
Percy Ranebjörk, ägare Villa Belparc, tfn 070-62 44 491
Christer Svantesson, tfn 072-97 25 710
Bilder för fri publicering, kontakta Lars Sjögrell, tfn 070-26 95 300

Villa Belparc ligger vid stora dammen i Slottsskogen i Göteborg. Historien går tillbaka till 1874 då Slottsskogen stod klar som folkpark och tre år senare, 1877, öppnade restaurangen. Strandpaviljongen och huset som finns kvar idag byggdes 1936 och var då ett av Göteborgs första Funkishus. Villa Belparc AB drivs sedan 2009 av Malin och Percy Ranebjörk.