Villa Belparc-ägarna förvärvar Cappuccino-kedjan, Junggrens Café och ytterligare två serveringar

– Vi har planerat för att expandera en längre tid och också haft en bra dialog med förra ägaren, familjen Samuelsson, under flera år. Nu var tajmingen perfekt för oss båda, säger Percy Ranebjörk.

Familjen Ranebjörk, som har drivit och utvecklas Villa Belparc sedan 2009, har en lång historik som krögare i Göteborg. Klassiska Gillestugan på Järntorget, Oakleys, Respekt, Pusterviksbaren är några exempel som man startat och drivit.

– Målet är såklart att vi ska hitta nya eller utvecklande koncept för det som vi nu köpt. De nio enheterna har historiskt fungerat bra och de tidigare ägarna, familjen Samuelsson, har gjort ett utmärkt jobb. Nu tror vi att vi ska kunna flytta fram positionerna ytterligare och utveckla varje enhet, säger Percy Ranebjörk.

Vad det innebär i praktiken är inte helt officiellt ännu. Under våren planeras för nya koncept, menyer och nya inredningar i lite olika omfattning beroende på varje enskild verksamhet som ingår i förvärvet. Tillsammans med en arkitektbyrå tar man nu fram de sista planerna.

– Inom kort kommer de sista bitarna att falla på plats och då är det också tänkt att vi ska sätta i gång eventuella konceptuella och inredningsmässiga förändringar som vi planerar. Då vi nu tar över nio ställen samtidigt får det ta lite tid. Dock kan jag lova att klassiska Junggrens Café på Avenyn även fortsättningsvis ska vara just Junggrens Café. Snarare väljer vi nog att hitta tillbaka till det RIKTIGT klassiska Junggrens Café. Att Cappuccino på Kungsportsplatsen, både inne och vad gäller den fantastiska uteserveringen kommer att få ett ordentligt lyft är också en bra gissning, säger Percy Ranbjörk.

Även Villa Belparc kommer att ingå i den nya restaurang- och café-koncernen. Och här ser man flera synergieffekter i framtiden, exempelvis det faktum att Villa Belparc har ett eget bageri och ett mycket väl fungerande kök.

– Villan är förstås speciell för oss. Den har Malin och jag utvecklat kontinuerligt sedan vi tog över 2009. Här har vi bland annat etablerat vår välbesökta Sommarscen där Sveriges bästa artister kontinuerligt uppträder, vi har utvecklat konferensverksamheten, kök och bageri och är idag en mycket väl fungerande anläggning i fantastiska Slottsskogen i centrala Göteborg. Det är unikt för en storstad. Både Malin och jag har ju också en gammal relation till de verksamheterna som vi nu förvärvat. Vet hur många gånger man besökt Cappuccino eller suttit på klassiska ”Jungans” som gäst?! Nu är ambitionen förstås att vi i ska hitta synergieffekter inom koncernen och mellan de olika verksamheterna, säger Percy Ranebjörk.

– Nu är det dags att ta nästa steg och förstås är vi stolta över att vi lyckats genomföra denna affär våren 2022 när branschen dessutom har två nattsvarta år bakom sig, säger Percy Ranbjörk.

Säljaren, Familjen Samuelsson, med Anders Samuelsson i spetsen, som har drivit Cappuccino-kedjan, är nöjd med att familjen Ranebjörk nu tar över verksamheterna.

– Vi har känt Malin och Percy i många år och sett vad dom kan åstadkomma. Det känns tryggt och vi är övertygade att dom kommer att vidareutveckla verksamheterna och att detta blir bra för Göteborg, säger Anders Samuelsson.

Fakta, Cappuccino (som ingår i förvärvet):
Cappuccino, Kungsportsplatsen
Cappuccino, Järntorget
Cappuccino, Eriksberg
Cappuccino, Nordstan
Cappuccino, Frölunda Torg

Övriga:
Festival Café och Konditori, Nordstan
Junggrens Café Avenyn
Bagaren Café och Konditori, Frölunda Torg

För ytterligare information och bilder kontakta:
Percy Ranebjörk, vd Villa Belparc, tfn 070-62 44 491, e-post: percy@villabelparc.se
Lars Sjögrell, pressansvarig, tfn 0702-69 53 00, e-post: lars.sjogrell@perspective.se

Villa Belparc ligger vid stora dammen i Slottsskogen i Göteborg. Historien går vi tillbaka till 1874 då Slottsskogen stod klar som folkpark och tre år senare, 1877, öppnade restaurangen. Strandpaviljongen och huset som finns kvar idag byggdes 1936 och var då ett av Göteborgs första Funkishus. Villa Belparc AB drivs sedan 2009 av Malin och Percy Ranebjörk.

Taggar:

Snabbfakta

Malin och Percy Ranebjörk, som sedan 2009 driver anrika Villa Belparc i Slottsskogen i Göteborg, har förvärvat Cappuccino-kedjans fem serveringar, Junggrens Café på Avenyn, Bagaren Café och Konditori på Frölunda Torg och Festival Café och Konditori i Nordstan. De åtta nya verksamheterna kommer att ingå i en ny koncern där också Villa Belparc blir en väsentlig del.

Citat

Vi har planerat för att expandera en längre tid och också haft en bra dialog med förra ägaren, familjen Samuelsson, under flera år. Nu var tajmingen perfekt för oss båda.
Percy Ranebjörk
Målet är såklart att vi ska hitta nya eller utvecklande koncept för det som vi nu köpt. De nio enheterna har historiskt fungerat bra och de tidigare ägarna, familjen Samuelsson, har gjort ett utmärkt jobb. Nu tror vi att vi ska kunna flytta fram positionerna ytterligare och utveckla varje enhet.
Percy Ranebjörk
Inom kort kommer de sista bitarna att falla på plats och då är det också tänkt att vi ska sätta i gång eventuella konceptuella och inredningsmässiga förändringar som vi planerar. Då vi nu tar över nio ställen samtidigt får det ta lite tid. Dock kan jag lova att klassiska Junggrens Café på Avenyn även fortsättningsvis ska vara just Junggrens Café. Snarare väljer vi nog att hitta tillbaka till det RIKTIGT klassiska Junggrens Café. Att Cappuccino på Kungsportsplatsen, både inne och vad gäller den fantastiska uteserveringen kommer att få ett ordentligt lyft är också en bra gissning.
Percy Ranbjörk
Villan är förstås speciell för oss. Den har Malin och jag utvecklat kontinuerligt sedan vi tog över 2009. Här har vi bland annat etablerat vår välbesökta Sommarscen där Sveriges bästa artister kontinuerligt uppträder, vi har utvecklat konferensverksamheten, kök och bageri och är idag en mycket väl fungerande anläggning i fantastiska Slottsskogen i centrala Göteborg. Det är unikt för en storstad. Både Malin och jag har ju också en gammal relation till de verksamheterna som vi nu förvärvat. Vet hur många gånger man besökt Cappuccino eller suttit på klassiska ”Jungans” som gäst?! Nu är ambitionen förstås att vi i ska hitta synergieffekter inom koncernen och mellan de olika verksamheterna.
Percy Ranebjörk
Nu är det dags att ta nästa steg och förstås är vi stolta över att vi lyckats genomföra denna affär våren 2022 när branschen dessutom har två nattsvarta år bakom sig.
Percy Ranbjörk
Vi har känt Malin och Percy i många år och sett vad dom kan åstadkomma. Det känns tryggt och vi är övertygade att dom kommer att vidareutveckla verksamheterna och att detta blir bra för Göteborg.
Anders Samuelsson