20 000 kr högre skatt vid lån till småhus jämfört med bostadsrätt

Den som lånar 1 miljon kronor för att köpa ett småhus tvingas betala 20 000 kr i skatt. Lån till en bostadsrättsaffär – oavsett belopp – är däremot skattebefriat. Sverige ligger i topp i Europa när det gäller beskattning i samband belåning av småhus, visar en jämförelse av Villaägarnas Riksförbund.

Den som vill låna till köp av ett småhus måste ta ut pantbrev som minst motsvarar lånebeloppet. I Sverige utgår en stämpelskatt på nya pantbrev på 2 procent, skatter som en bostadsrättsköpare slipper.

– Det grundläggande problemet med denna typ av skatt är att personer med sämre ekonomi straffas hårdare än andra. Tvingas du ta stora lån till ditt husköp, t ex barnfamiljer i storstadsregioner, så beskattas du mer än om du har råd att betala hela köpet kontant, säger Hans Lemker, förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

En jämförelse med 15 andra europeiska länder visar att Sverige har högst stämpelskatter på pantbrev, följt av Danmark. I Norge, Finland och sju till av de undersökta länderna finns inte någon sådan skatt alls.

I de länder som har en sådan skatt görs ingen skillnad om lånen avser småhus eller lägenheter, medan lån till bostadsrätter i Sverige alltså är undantagna skatten.

– Inte nog med att den svenska stämpelskatten på pantbrev ligger i topp i Europa, svenska småhusägare är dessutom missgynnade i förhållande till bostadsrättsköpare, som helt slipper denna utgift. Detta måste rättas till, så att neutralitet råder mellan upplåtelseformerna. Skatter och avgifter i samband med köp och försäljning av bostäder hämmar rörligheten på både bostads- och arbetsmarknaden säger Hans Lemker.

Läs hela jämförelsen här

Pressbilder hittar du på Flickr

Elisabeth Österman, vice förbundsdirektör, telefon 070-937 01 19
Henrik Fahlgren, presskontakt, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 323 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se.