4 000 kr i skillnad mellan dyraste och billigaste soptaxan

På Gotland kostar sophämtningen drygt 4 400 kronor mer än i Storfors trots att småhushållen har samma kärl och hämtningsintervall. Det framgår av Villaägarnas nya kartläggning av alla soptaxor i hela landet under 2013.

- Det är orimligt att kommunerna tar så olika betalt för samma tjänst. En förklaring kan vara att kommuner överprissätter hushåll som inte sorterar ut matavfall, säger Björn Nordlund, utredare på Villaägarnas Riksförbund.

Under hösten 2013 har Villaägarnas Riksförbund samlat in samtliga soptaxor från Sveriges kommuner. För att jämföra priserna på ett rättvist sätt har det vanligaste sophämtningsabonnemanget (hämtning varannan vecka i 190 literskärl) jämförts mellan kommunerna.

Hämtning varannan vecka 190 liters kärl

Dyrast
            Årskostnad inkl. moms                          Billigast           Årskostnad inkl. moms

Gotland***                5 419 kr                                           Storfors         1 009 kr

Eskilstuna                5 167 kr                                           Håbo             1 174 kr

Tranemo                  4 813 kr                                          Borlänge*      1 342 kr

Klippan1)                 3 926 kr                                           Hudiksvall     1 379 kr

Enköping                 3 670 kr                                           Upplands Väsby 1 405 kr

***viktavgift. Avgiften är beräknad på att 26 kilo avfall hämtas varannan vecka.
* Hemkompost krävs.

1) Det är samma avgift i Örkelljunga och Perstorp. Renhållningsbolaget Nårab står för avfallshanteringen i alla tre kommuner.

I tabellen jämförs kommuner som har hämtning av blandade sopor i ett kärl varannan vecka.

Ta del av hela undersökningen

För mer information kontakta:

Björn Nordlund, utredare, Villaägarnas Riksförbund 010-750 01 81 alt 070-568 11 88

Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef, Villaägarnas Riksförbund 076-848 13 00 alt 010-750 01 74

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.