6 av 10 informerades inte om kostnad för att bryta bundet lån

En ny enkät som Villaägarna genomfört visar att:

• Nästan 60 procent av bolånekunderna uppger att banken inte har informerat om vad det kostar att bryta ett bundet lån i förtid
  • 32 procent av dem som har bundna bolån uppger att bankkontakten var klart ledande i beslutet att ha bundna lån med olika löptider
  • Drygt en tredjedel av bolånekunderna som bundit sina bolån och spridit dem på olika löptider ångrar det

Enligt nuvarande regler kostar det ungefär 102 000 kronor att i förtid lösa ett femårigt lån på 1,3 miljoner kronor, som ingicks i december 2010 och förfaller 2015.

Många bankkunder får rådet att sprida riskerna genom att dela upp sitt bolån på olika löptider. Men när de bundna bostadslånen av något skäl återbetalas i förtid ska banken kompenseras genom s.k.  ränteskillnadsersättning enligt Konsumentkreditlagen. Reglerna innebär att kunden får tillgodoräkna sig statslåneränta plus en procentenhet.

En kund som har flera lån på olika löptider sprider visserligen sina risker. Å andra sidan är den kunden nästan helt orörlig på bolånemarknaden eftersom banken vet att lån med löptid kvar är dyra att lösa. Sådana kunder har svårt att förhandla till sig bra räntor, säger Daniel Liljeberg, chefekonom Villaägarnas Riksförbund.

I Villaägarnas enkät uppger 32 procent av dem som bundit och spridit sina bolån att bankkontakten var klart ledande i kundens beslut att sprida bolånet på flera löptider.

Det är inga småpengar det handlar om för ett hushåll som oväntat måste sälja huset på grund av skilsmässa eller dödsfall. Att bara drygt 40 procent av bankkunderna säger sig känna till reglerna är djupt otillfredsställande, säger Daniel Liljeberg.

De historiskt höga bolånemarginalerna de senaste två åren gör att hushåll som oförutsett hamnar i läget att man måste återbetala lånet i förtid får betala mycket pengar. Villaägarna anser att istället för statskuldräntorna bör bankernas upplåningsräntor (Stibor, Bostadsobligationer) vara referensräntor vilket skulle lindra kostnaden något för hushåll som hamnar i kläm.

Räkna ut vad det skulle kosta att återbetala ett bundet bolån

Läs hela undersökningen

Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99
Henrik Fahlgren, presskontakt, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 322 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.