Aktieägare vinner – bolånekunder förlorar

Bolånemarginalerna har ytterligare förbättrats under 2012 enligt boksluten från Swedbank och Nordea som presenterades idag. Som ett resultat av det goda året 2012 väljer båda bankerna att höja utdelningen till aktieägarna.

- Snart måste jag ge rådet till småhusägare att köpa bankaktier snarare än att försöka förhandla till sig en rimlig bolåneränta, säger Daniel Liljeberg, chefekonom  Villägarnas Riksförbund.

Under 2012 sjönk visserligen bolåneräntorna men det gjorde även bankernas upplåningsräntor. Swedbanks räntenetto, dvs. skillnaden mellan inlånings- och utlåningsräntorna kunde därför öka med 11 procent samtidigt som volymen bara ökade med 5 procent.

- Swedbank skriver helt öppet i sitt bokslut att det förbättrade räntenettot beror på en s.k. ”omprissättning” av bolån. Vi vet alla att bankerna är vinnare på denna omprissättning och  och bolånekunderna är förlorare, säger Daniel Liljeberg.

Höjningen av aktieutdelningen från 5,30 kronor till 9,90 kronor motiveras av Swedbank med att banken är välkapitaliserad och har låg risk i sin utlåning.

- Risk och ökade kapitaliseringskrav är argument som bolånekunder ofta får möta från sin banktjänsteman när man förhandlar som sin bolåneränta. Det är ironiskt att dessa faktorer framhålls som så positiva när man höjer utdelningen till sina aktieägare säger Daniel Liljeberg.

Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99
Henrik Fahlgren, presskontakt, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.