Alla kunder får fjärrvärme

Villaägarnas Riksförbund och Fortum Värme har idag ingått en principöverenskommelse om att Fortum ska fullgöra sina åtaganden och installera fjärrvärme till de husägare i Stockholms kommun som Fortum har tecknat avtal om leverans av fjärrvärme med. Frågan aktualiserades för några veckor sedan när Fortum meddelade att bolaget inte avsåg att fullfölja avtalen.

Principöverenskommelsen avser de områden där Fortum planerade att avbryta fjärrvärmeutbyggnaden, men nu väljer att fullfölja och innebär följande:

1.Fortum fullgör sina åtaganden gentemot kunderna enligt avtalen för anslutning och leverans av fjärrvärme.
2.Med anledning av Fortums tidigare plan att avbryta fjärrvärmeutbyggnaden kan viss försening ha uppkommit i utbyggnadsarbetet. Anslutningsavgiften sänks med 3 000 kr för varje kund med anledning av dröjsmål, som en kompensation för högre uppvärmningskostnader. De kunder som kan visa att de har haft högre merkostnader än 3 000 kr, ska dock istället för 3 000 kr erhålla ersättning för visade merkostnader.
3.Fortum har ingått förlikningsavtal med vissa kunder om att de mot ersättning inte får fjärrvärme installerat. Dessa kunder får nu välja mellan att stå fast vid förlikningsavtalet eller att få fjärrvärme installerat.

För mer information kontakta:
Ulf Stenberg, chefsjurist, Villaägarnas Riksförbund, telefon 070-251 20 90
Janett Broms, regionchef, Villaägarnas Riksförbund, telefon 070-384 81 83