Alliansens bostadsmål kommer inte att nås utan ökad rörlighet

Alliansen presenterade idag infrastrukturprojektet "Sverigebygget", som inkluderar investeringar för jobb, bostäder och infrastruktur. Ett mål är att 100 000 nya bostäder ska byggas. Dock saknas reformer för en bättre fungerande bostadsmarknad helt vilket talar för att målet inte kommer att nås.

- För att bostadsbyggandet ska öka krävs att det stora kapital som idag är inlåst frigörs. Om ett 40-talisthushåll i något av våra storstadsområden säljer sin bostad drabbas det lätt av en flyttskatt på ca en miljon kronor, vilket innebär att det nya mindre boendet mycket väl kan visa sig bli dyrare än det nuvarande. Om trösklarna sänktes skulle kapital frigöras som inte till liten del skulle gå till nyproduktion av bostäder, säger Jakob Eliasson.

För att finansiera infrastruktursatsnignen vill regeringen utreda en ny infrastrukturskatt, "som inte ska omfatta egnahem och flerbostadshus". Regeringen menar att det är rimligt att kommersiella fastighetsägare är med och bidrar till finansieringen.

- Regeringens besked att inte låta enskilda hushåll betala för gemensam infrastruktur lugnar villaägare som oroar sig för en återinförd fastighetsskatt. Men även systemet med gatukostnader behöver reformeras, för att skydda hushåll från orimliga kostnader när nya vägar byggs, säger Jakob Eliasson.

För mer information kontakta:
Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef: 076-848 13 00
Daniel Liljeberg, chefekonom: 070-915 44 99

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.