Anmäl bristfälligt ASSA-lås till ARN

Villaägarnas Riksförbund har tagit fram en mall för anmälan av ASSA:s bristfälliga lås till ARN, Allmänna Reklamationsnämnden. Låset uppfyller inte grundläggande krav för ett nyproducerat lås, därmed bör de felaktiga låsen bytas ut kostnadsfritt.

Det har framkommit att ASSA:s lås i serien EVO med enkla medel kan forceras på några sekunder. Enligt uppgift från ASSA omfattas samtliga lås i Evo-serien (oavsett nummer på låset) som är tillverkade från 2002 och framåt av säkerhetsbristerna. På den svenska marknaden finns uppemot två miljoner lås av detta slag.

– Eftersom ASSA avvisar alla krav på kompensation så kan anmälningar till ARN bli en möjlig väg framåt för konsumenterna. Innan man går till ARN ska man dock först reklamera till låsbutiken. Ju fler vittnesmål om låsets brister som kommer in till ARN, desto mer absurd blir ASSA:s hållning, säger Kenneth Kanckos, ansvarig för säkerhetsfrågor på Villaägarnas Riksförbund.

Som en följd av låsproblemen har det uppstått en del oklarheter om vad som gäller i försäkringshänseende och vilka åtgärder man som villaägare är skyldig att vidta om man har de aktuella låsen installerade i t.ex. sin ytterdörr. ASSA kräver att konsumenten på egen hand monterar deras L-järn på dörren för att det ska betraktas som säkert.

– Det är förkastligt att ett stort företag väljer att vältra över sina tillkortakommanden på konsumenterna på detta sätt. Dessutom finns risk att man som lekman monterar L-järnet felaktigt, vilket kan få följder för hemförsäkringens giltighet vid inbrott. Allt detta måste ARN väga in i sin bedömning, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

Villaägarnas Riksförbund anser att konsumenterna ska erbjudas att kostnadsfritt byta lås av modell 2000 Evo eller få pengarna tillbaka. Utöver detta måste ASSA stå för eventuella skador i samband med inbrott p.g.a. de undermåliga Assa-låsen.

Mall för reklamation till låsbutiken och Allmänna Reklamationsnämnden samt informationsskrifter om Konsumentköplagen samt Reklamation finns på www.villaagarna.se.

För mer information kontakta:
Kenneth Kanckos, ansvarig för säkerhetsfrågor, telefon 070-626 04 55
Ulf Stenberg, chefsjurist, 070-251 20 90