Attefallshus populär lösning på bostadsbristen bland småhusägare

På onsdagen förväntas riksdagen klubba igenom förslaget om så kallade ”Attefallshus”. Småhusägare ska få bygga ett komplementbostadshus om högst 25 kvadratmeter utan bygglov. 8 av 10 småhusägare är positiva till att kunna bygga mer utan bygglov, enligt en undersökning från Villaägarna.

- Det är ett historiskt beslut som kan förändra konceptet småhus i grunden. Idag är småhus ett enbostadshus, men med Attefallshuset blir det i praktiken ett flerbostadshus.  Det starka stödet bland småhusägare talar för att Attefallshuset  får stor spridning. Om det blir i klass med Friggeboden så handlar det om hundratusentals tillkommande bostadstillfällen, säger Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarnas Riksförbund.

Flera remissinstanser var kritiska till förslaget, eftersom det innebär mindre inflytande för aktörer som kan ha invändningar mot det som byggs.

- Det finns en risk för ökade grannkonflikter. För att minimera konflikt rekommenderar vi dialog grannar emellan. Det kan visa sig att ytterligare lagstiftning krävs. Men i grunden är det positivt att ge fastighetsägare större rådighet över sin egendom, samtidigt som det bidrar till att lösa bostadsbristen, säger Jakob Eliasson.

Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef, telefon 076-848 13 00
Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 0709-15 44 99

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.