Bankernas bolånemarginaler har ökat från 6 till 22 procent på 8 år

Den 1 januari 2005 uppgick Nordeas listränta (3 mån) till 3,35% av vilket ca. 0,2% av det som hushållet då betalade till banken gick till bankens nettomarginal. Idag uppgår Nordeas listränta till 2,78% och enligt Finansinspektionen utgör 0,62% av räntan bankens egen nettomarginal.

- Sjunkande marknadsräntor i kombination med stigande marginaler har gjort att bankernas vinstandel av hushållets bolånekostnader ökat från 6% i början av 2005 till hela 22% idag. Det är en oerhörd förändring för att vara en stabil och mogen marknad. Förklaringen kan bara finnas i bristande konkurrens, säger Daniel Liljeberg, chefekonom Villaägarna.

I dagens rapport från Finansinspektionen framgår att bankernas nettomarginal på bolån det senaste kvartalet varit 0,62 procent. Före finanskrisen låg bankernas nettomarginaler kring 0,2.

Om ett hushåll hade två miljoner i lån i början av 2005 och betalade Nordeas listränta uppgick hushållets totala räntekostnad före avdrag till 70 000 kronor varav 4000 kr utgjorde bankens nettovinst.

Om ett hushåll har två miljoner kronor i lån idag och betalar Nordeas listränta uppgår räntekostnaden till 55 600 kronor varav 12 400 kronor utgör bankens nettovinst.

- När bankernas vinster ökar på det här sättet blir det allt viktigare för kunden att vara påläst och kunna pruta hårt. Men för att kunna pruta måste kunden kunna hota med att byta bank och tyvärr är många hushåll uppbundna i bundna lån, säger Daniel Liljeberg.

Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99
Henrik Fahlgren, presskontakt, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.