Bevara rotavdraget för jobbens, fastigheternas och hushållens skull

I samband med att bostadsminister Mehmet Kaplan gästade Villaägarnas Riksförbunds kongress överlämnades ett upprop med över 10 000 underskrifter som uppmanar regeringen att bevara rotavdraget.

- Rotavdraget har skapat jobb och gjort en tidigare svart bransch vit. Det har också underlättat för många att förverkliga sina husdrömmar, säger Olle Kristensson, nyvald ordförande för Villaägarnas Riksförbund.

Ekonomistyrningsverket har konstaterat att rotavdraget visserligen kostar 16,9 miljarder kronor per år, men samtidigt höjer det skatteintäkterna med totalt 22,1 miljarder kronor per år.

- Det vore en dålig affär för alla att försämra rotavdraget. Det har skapat många jobb inte minst i glesbygd, samtidigt som husrenoveringarna blir professionellt utförda.

Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef, telefon 076-848 13 00
Henrik Fahlgren, informationschef, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.