Bolånekunder förlorare på bankernas hemlighetsmakeri

Bankerna måste redovisa sina upplåningskostnader på ett öppet och enhetligt sätt. Det kräver Villaägarna mot bakgrund av kvartalsrapporterna från Swedbank, SEB och Nordea. Förbundet är även kritiskt till att Handelsbanken försvårar granskningen av bankens bolånemarginaler.

Trots sjunkande marknadsräntor och trots en intensiv debatt om bankernas bolånemarginaler ökar vinsterna från bolån. Räntenettot för Swedbanks svenska bankverksamhet som till stor del består av bolån har det senaste året ökat med hela 17 procent och det senaste kvartalet med fem procent medan bolånevolymen ökat med endast en procent.

- Tyvärr visar Swedbanks kvartalsrapport idag och SEB:s och Nordeas igår bolånemarginalerna är fortsatt höga, säger Daniel Liljeberg, chefekonom på Villaägarnas Riksförbund.

Under det senaste året har bankernas inlåningsräntor, som bostadsobligationsräntan och Stibor sjunkit kraftigt. Den femåriga bostadsobligationsräntan (BoObl5Y) har sjunkit med cirka 1 procent sedan årsskiftet 2010/2011 medan den bolåneränta som Swedbank erbjuder sina kunder stigit med knappt en procent.

- Vi är dock glada över att Swedbank nu avser att redovisa sina upplåningskostnader offentligt. Men samtidigt frågar vi oss vad de upplåningskostnaderna som SEB och Swedbank nu redovisar öppet representerar? Vi kräver av regeringen att detta övervakas av Finansinspektionen så att det säkerställs att det är korrekta och jämförbara siffror som redovisas, säger Daniel Liljeberg.

Nyligen meddelade Handelsbanken att de avser att upphöra med rapportering av sina bolånemarginaler till Svenska Bankföreningen. Därmed går banken mot den utveckling som ger ökad öppenhet och som stärker kundernas ställning.

- Handelsbanken är den bank som har högst marginaler på bolån och enligt en tidigare undersökning från Villaägarna den bank som oftast tar bort rabatter på givna bolån. Bankens agerande imponerar inte, säger Daniel Liljeberg.

Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99
Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 322 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.