Borg försöker prata ner bostadspriserna

Finansminister Anders Borg lyfte under presentationen av vårbudgeten upp stigande huspriser, hushållens skuldsättning och tilltagande bostadsbrist som viktiga problem att lösa, men presenterade inga förslag på lösningar.

- Att sänka flyttskatterna skulle höja rörligheten på bostadsmarknaden, öka utbudet av bostäder, öka nyproduktionen och lindra bostadsbristen. Det dämpar i sin tur prisutvecklingen och  hushållens skulder. Det är olyckligt att finansministern inte utnyttjar den stora verktygslåda han har tillgång till, säger Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarnas Riksförbund.

För att ta höjd för framtida kriser bör statens finanser vara starka, var finansministerns budskap. Hushållens skuldsättning nämndes som en riskfaktor i sammanhanget.

- Vad finansministern undviker att påpeka är att hushållen lånar för att betala skatt. Bara under 2012 lånade hushållen 2,4 miljarder av bankerna för att betala stämpelskatter vid köp av småhus. Att då skryta över statens goda finanser och klandra hushållen för hög skuldsättning kan uppfattas som provocerande av många medlemmar, säger Jakob Eliasson.

Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef, telefon 076-848 13 00
Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.