Boverkets förslag ger högre kostnader för småhusägare

Pressmeddelande den 8 september 2010

Boverkets förslag ger högre kostnader för småhusägare

Villaägarnas Riksförbund välkomnar Boverkets förslag om att ta bort ackrediteringskravet på företag som genomför energideklarationer för småhus. Däremot riktar förbundet kritik mot förslagen om böter för försenade deklarationer och bestämmelserna kring den fysiska besiktningen.

- Boverket följer inte sina egna råd och resonemang kring energideklarationer. Trots att verket själv konstaterar att en fysisk besiktning av ett hus inte leder till högre kvalitet i energideklarationer, så skärps kravet om besiktning på plats. Det leder till ökade kostnader för småhusägarna utan att leverera någon nytta, säger Jakob Eliasson, energipolitisk expert på Villaägarnas Riksförbund.

Småhusägare som inte genomför en energideklaration inom utsatt tid ska tvingas betala en straffavgift i nivå med kostnaden för en energideklaration.

- Istället för att jaga småhusägare borde Boverket fokusera på problemet med att energideklarationerna håller en så låg kvalitet att husägare uppenbarligen inte tycker att det är värt pengarna att genomföra en, säger Jakob Eliasson.

- Eftersom det är fråga om ett tvångsköp, så borde Boverkets främsta uppgift vara att garantera att småhusägarna får valuta för pengarna. Istället föreslår myndigheten att företaget som säljer energideklarationen ska få bestämma omfattningen av den. Resultatet blir att det genomförs besiktningar i onödan, vilket kostar husägarna stora pengar, avslutar Jakob Eliasson.

För mer information kontakta: Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40 Jakob Eliasson, energipolitisk expert, telefon 0768-48 13 00

Villaägarnas Riksförbund är en intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 321 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se.