Checklista vid översvämning i ditt hus

Det regnar allra mest under sommaren och hösten i Sverige. Då är också risken för översvämning i ditt hus som störst, och det gäller handla rätt om du drabbas. Gör så här:

1. Bryt strömmen, då vattnet kan bli strömförande, men se till så att en eventuell dräneringspump inte stannar.

2. Behöver du länspumpning, kontakta Räddningstjänsten.

3. Var noga med hygienen efter kontakt med avloppsvatten.

4. Anmäl översvämningsskadorna till ditt försäkringsbolag och VA-bolaget. Försäkringsbolaget hjälper till med uttorkning.

5. Fotografera skadorna. Rädda egendom om du kan göra detta utan att riskera din egen säkerhet.

6. Släng inte förstörd egendom innan försäkringsbolaget har fått möjlighet att besöka dig och kunnat konstatera vad som har förstörts.

7. Beror skadan på att VA-bolagets ledningar inte klarar lagkraven, begär ersättning för självrisk och andra kostnader som du inte får ersättning för från försäkringsbolaget.

Så kan du förebygga översvämning

Läs mer om hur du förebygger översvämning och vad din hemförsäkring täcker på www.villaagarna.se/oversvamning

Pressbilder finns på Flickr

Ulf Stenberg, chefjurist, telefon 070-251 20 90 alt 010-750 01 34
Henrik Fahlgren, presskontakt, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 323 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.

Taggar: