Dags att bryta upp samägandet av kärnkraften

De senaste dagarnas kyla har tillsammans med minskad tillgång på kärnkraftsel lett till dramatiska prisökningar på el. Igår eftermiddag toppade spotpriset på 15 kronor per kWh! Flera analytiker har konstaterat att den låga utnyttjandegraden i kärnkraften höjer priserna avsevärt.

– Detta aktualiserar problemet med samägandet av kärnkraftverken, säger Jakob Eliasson, energipolitisk expert på Villaägarnas Riksförbund. – När ett kärnkraftverk står stilla kostar det pengar för ägaren, men i och med att elpriset stiger så kan vinsten bli större än förlusten för de stora aktörerna ändå. Om det vore en enda ägare till varje kärnkraftverk skulle kalkylen förändras, så att vinsten av ett högre elpris oftare skulle vara lägre än kostnaden för produktionsbortfallet i det enskilda kraftverket. Därför bör ägandet av kärnkraftverken förändras i riktning bort från samägande, avslutar Jakob Eliasson. För mer information kontakta: Jakob Eliasson, energipolitisk expert: 076-848 13 00 eller 010-750 01 74 Joacim Olsson, vice förbundsdirektör: 070-969 19 40