Daniel Liljeberg ny samhällspolitisk chef på Villaägarna

Den 9 augusti tillträder Daniel Liljeberg som samhällspolitisk chef på Villaägarnas Riksförbund. Han kommer närmast från en roll som chefekonom på Kristdemokraterna.

- Jag gillar att debattera, argumentera och driva opinion. Det har jag gjort hela mitt arbetsliv och jag ser fram emot att även få göra det för Sveriges småhusägare. Villaägarna är en viktig organisation som vill saker som jag starkt sympatiserar med, som att skydda äganderätten och att jobba för medborgares möjligheter att bo på det sätt som de önskar, säger Daniel Liljeberg.

De senaste åren har Daniel Liljeberg arbetat som chefekonom på Kristdemokraterna. Dessförinnan var han näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel och stabschef för Ebba Buschs partiledarstab. Mellan åren 2011 och 2015 arbetade Daniel Liljeberg som chefekonom på Villaägarna.

- Det ska bli roligt att komma tillbaka till en arbetsplats som jag jobbat på förut och trivts bra med. Hoten mot småhusägarna är större än på länge och de frågor som Villaägarna driver är därmed också mer angelägna. Jag tänker främst på att allt fler partier pratar om att höja fastighetsskatten, säger Daniel Liljeberg.

Han nämner även vikten av att bygga fler småhus och ökande brottslighet.

- Trots att allt fler vill bo i hus har vi lågt småhusbyggande. Det kan till och med vara så att när fler bor i småhus, förbättras andra sociala faktorer. Trygghet i vår närmiljö är inte bara viktigt för våra medlemmar utan för samhället i stort. När det gäller den ökande otryggheten är politikerna oss svaret skyldiga, säger Daniel Liljeberg.

Kenneth Kanckos, förbundsdirektör på Villaägarna är övertygad om att Daniel Liljeberg med sin kännedom om Villaägarna, kunskap om bostadsfrågor, samt erfarenhet av att ha jobbat med två bostadsministrar, kommer att göra stor skillnad för landets husägare.

- Jag har ett gediget förtroende för Daniel Liljeberg och har stor respekt för hans kunskap om politik och opinionsbildning. Det är självklart också roligt att en omtyckt och trevlig tidigare kollega väljer att komma tillbaka till oss igen, säger Kenneth Kanckos.

För mer information, kontakta gärna:
Daniel Liljeberg, samhällspolitisk chef på Villaägarna fr.o.m. den 9 augusti, 070-915 44 99
Kenneth Kanckos, förbundsdirektör på Villaägarna, 070-626 04 55, kenneth.kanckos@villaagarna.se

Villaägarnas Riksförbund är en ideell och partipolitiskt obunden konsument- och intresseorganisation för landets husägare. Förbundet har drygt 300 000 medlemshushåll. Villaägarnas vision är att alla ska kunna förverkliga sina husdrömmar. Läs mer på www.villaagarna.se. Följ oss på Facebook och Twitter

Taggar: